7 Tips Banyakkan Susu Badan Tanpa Produk ‘Milk Booster’

Tips banyakkan susu badan

Impian hampir semua ibu di dunia ini adalah untuk menyusukan anak masing-masing dengan susu badan selama yang mungkin. Di sini dikongsikan beberapa tips untuk menambah susu ibu tanpa bergantung kepada produk ‘milk booster’ atau ‘supplement‘ yang melambak di pasaran. Bukan apa, kadang terasa kurang yakin dengan intipati sebenar produk, kurang yakin dengan keberkesanannya lagi-lagi setelah anda melabur wang untuk membelinya dan akhir sekali, kesan jangka panjang kepada tubuh anda dan bayi.

Tips banyakkan susu badan tanpa ‘supplement’

Produk ‘milk booster’ dan suplemen, rata-ratanya mengakui penggunaan bahan semulajadi atau organik, namun dikhuatiri terdapat bahan campuran yang tidak bersesuaian dengan tubuh ibu disamping terdapat bahan pengawet yang tidak diingini. Tips banyakkan susu badan yang mudah ini, adalah hasil perkongsian oleh jururawat penasihat penyusuan dari klinik kesihatan tempatan.

  1. Kerap Pam dan Simpan

Tips banyakkan susu badan

Lebih banyak anak menyusu, lebih banyak susu dihasilkan. Konsep ‘supply and demand’ rata-rata diperkatakan di forum ilmiah berkaitan penghasilan penyusuan badan. Namun perlu diingat, ia perlu dilaksanakan dengan strategi yang sesuai, bukan semberono hanya menyusu dan pam sepanjang hari tanpa henti. Cubalah konsep ‘smart pumping’ di mana setelah anda menyusukan anak, rehatlah selama 10 minit sebelum menyambung pam susu untuk 10 minit.

Ulang kaedah pam dan rehat ini dua kali. Pam yang pertama mungkin akan menghasilkan sedikit atau hampir tiada susu langsung. Namun, sekurangnya kelenjar susu dan otak akan tersimulasi dan terlatih untuk menghasilkan susu mencukupi dek kerana tubuh anda percaya anda perlu menyusukan bayi ‘kembar’.

 

  1. Tiga Hidangan Berkhasiat dalam Sehari

Tips banyakkan susu badan

Untuk menghasilkan susu badan memerlukan lebih kurang 300 kalori. Nilai kalori tersebut adalah bersamaan dengan 200 gram isi ayam, semangkuk salad ringkas, sayur kacang panjang dan secawan air masak. Itu baru kalori untuk menghasilkan. Bagaimana dengan isi kandungan susu badan pula?

Susu badan perlu mengandungi kalori dan lemak tinggi untuk tahun pertama bayi. Mereka memerlukan lebih lemak baik untuk pembentukan sel otak dan untuk tumbesaran tubuh yang lancar. Cara mudah untuk melihat kandungan lemak dalam susu badan adalah dengan membiarkannya beberapa minit atau meletakkannya didalam petisejukbeku. Lapisan lemak akan terpisah dan terapung di bahagian atas susu. Lebih banyak lemak terapung bermaksud lebih banyak nutrisi untuk bayi anda.

 

  1. Jauhi Makanan Perenjat Penghasilan Susu

Tips banyakkan susu badan yang selanjutnya ialah berkaitan makanan. Antara makanan perenjat susu adalah yang bersifat diuretic, iaitu yang menggalakan pembuangan air kecil. Kandungan utama susu badan adalah air, oleh itu kekurangan air dalam badan harus dielakkan. Sayuran lain yang terbukti merenjat penghasilan susu sekiranya diambil dengan banyak termasuklah kobis, parsley dan oregano. Malahan minuman koko yang terkenal juga dikatakan mampu merenjat penghasilan susu.

Kebergantungan kepada makanan dan minuman pemberi tenaga akan menyebabkan tubuh anda kekurangan nutrisi berbanding jika anda makan makanan berkhasiat. Makanan pemberi tenaga membekalkan kalori yang banyak tetapi tidak mampu membekalkan vitamin, nutrisi dan serat. Selain itu, makanan terlalu pedas dan berempah perlu dielakkan kerana dikhuatiri tidak bersesuaian dengan sistem penghadaman si comel.

Makanan perangsang susu semulajadi yang terdiri daripada buah–buahan dan sayur-sayuran adalah termasuk kurma, kismis, delima, buah kembang semangkuk, biji chia dan pelbagai lagi. Set lengkap penggalak susu yang terdiri dari buah-buahan kering mungkin boleh dibeli di kedai perubatan cina terdekat. Mengikut pengalaman saya, set tersebut adalah seakan-akan ‘Cikang’ yang turut mengandungi kurma merah, kembang semangkuk, longan kering dan biji selasih.

 

  1. Urutan Rangsangan ‘Mermet’

Urutan ‘Mermet’ adalah seakan-akan cara pemeriksaan buah dada yang dilakukan dari luar puting dan bergerak hingga ke bahagian puting (areola). Kemudian gerakan tertumpu pada kawasan kelenjar susu berada, iaitu sekitar areola. Faedah yang boleh didapati adalah merangkumi melancarkan pengaliran susu, merangsang kelenjar dan akhir sekali ialah ia adalah kaedah memerah susu semulajadi. Ia kaedah yang sesuai sekiranya anda terlupa atau belum membeli set pengepam susu yang bersesuaian.

Kaedah ini jauh lebih tepat dalam menyasarkan rangsangan kelenjar, lebih murah dan kurang sakit berbanding sesetengah jenis pengepam susu di pasaran. Namun ia agak meletihkan tangan dan menadah susu yang terhasil juga perlu melalui latihan sebelum segalanya menjadi lebih biasa dan mudah. Alah bisa, tegal biasa ya puan.

 

  1. Elak Kelenjar Susu Tersumbat dan Bengkak

Sesetengah ibu diuji dengan ‘mastitis’ iaitu pembengkakan kelenjar yang diakibatkan oleh jangkitan kuman melalui luka di kawasan puting. Cuba pastikan kulit disekitar dada tidak terlalu kering dek pemakaian sabun badan berlebihan. Ketika mandi juga, bersihkan dengan lembut sebarang kerak susu yang mungkin berada di hujung areola. Pemakaian baju dalam menyusu pula, sudah boleh dipraktikkan sejak anda mengandung dan mengalami pembesaran saiz buah dada.

Pakaian dalam menyusu yang baik kebiasaannya mempunyai tali sokongan yang lebih besar, material menyerap peluh, kain bersifat lembut, tidak licin dan mempunyai klip untuk memudahkan penyusuan. Sekiranya terasa payudara membengkak, bolehlah anda menggunakan air suam selama beberapa minit ketika mandi atau untuk menuam payudara. Kemudian perah atau terus susukan bayi sehingga payudara terasa kosong. Untuk merehatkan otot dan lemak di kawasan dada, boleh diikuti dengan menuam dengan air sejuk.

Saya sendiri memiliki pek kecil ‘hot cold’ yang boleh digunakan semula setiap kali. Ia adalah pek yang boleh dipanaskan melalui rendaman air panas atau melalui mesin gelombang mikro. Untuk menyejukkan pek ini pula, letakkan ia di dalam bahagian pembeku peti sejuk anda. Ia amat berguna ketika melalui tempoh berpantang dan selama anda menyusukan anak anda. Ia adalah jauh lebih mudah dari penggunaan daun kobis yang perlu didapati segar, perlu dibersihkan dan tidak mampu berada dalam suhu yang rendah dalam tempoh yang panjang. Malahan ia perlu selalu ditukarganti dan dibeli.

 

  1. Percaya Rezeki Anak

Tips banyakka susu badan

Tanam impian dan baja dengan usaha. Berdoa dan cuba dampingi bayi sekerap mungkin. Penghasilan hormon perangsang kasih sayang iaitu oxytoxin boleh menggalakkan pengaliran susu ke payudara dan menggalakan ‘bonding’ antara ibu dan anak. Hormon prolactin  yang menggalakkan penghasilan susu pula, hanya boleh dilatih dan dirangsang melalui penyusuan dan pengepaman susu.

Anda perlu percaya kepada ketetapan rezeki anak. Banyak atau sedikit semuanya sudah ditetapkan, namun usaha jangan dilupakan. Selain itu, hubungan dengan Tuhan dan orang lain perlu dibaiki sebaik boleh demi mengelakkan tekanan perasaan yang boleh merenjat penghasilan susu dan mengakibatkan masalah meroyan yang di takuti membawa kemudaratan. Berkongsi perasaan dan mengadu adalah lumrah bagi seorang wanita demi mengurangkan tekanan.

 

  1. Usaha Berkekalan dan Jangan Culas

Kebanyakan ibu yang meyusukan anak adalah ibu yang berkerjaya. Walaupun anda letih, cuba cari masa dan tenaga untuk mengepam ketika di tempat kerja. Di rumah pula,tugas ibu membersihkan, memasak dan melayan keluarga pula seperti tidak berkesudahan. Ingatlah anda berada dalam sebuah unit keluarga yang terdiri daripada lebih seorang individu. Minta sokongan pasangan dan ahli keluarga dimana ketika anda mengepam susu, mereka boleh membantu dari segi membuat kerja-kerja di rumah disamping melayan anak.

Tanamkan di minda semua bahawa susu badan jauh lebih murah, berkhasiat dan baik untuk kekuatan imun tubuh bayi. Tubuh yang lemah boleh mengakibatkan bayi mudah dijangkiti penyakit dan memerlukan belanja yang lebih untuk merawatnya. Apabila mereka jatuh sakit, sudah pasti seluruh keluarga akan berasa sedih dan susah hati.

 

Inilah detik manis bersama-sama anak

Semoga segala tips dan ilmu yang dikongsi ini bermanfaat untuk semua. Anda boleh kongsikan kepada kenalan dan ahli keluarga demi meningkatkan kesedaran bahawa betapa pentingnya susu ibu kepada kedua-dua ibu dan bayi, serta perkara menyusukan bayi itu bukan sesuatu yang mudah.

Semoga anda terus mengharungi detik manis dan istimewa menyusukan anak anda. Tabahlah mengharungi saban malam untuk bangun menyusukan dan mencuri masa di tempat kerja demi mengepam susu. Setelah mereka meningkat dewasa, sekurang-kurangnya detik-detik istimewa yang telah berlalu tersebut boleh menjadi kenangan yang indah buat anda.

Sekadar info, dalam pakej berpantang selepas bersalin oleh PantangPlus.com, ada juga urutan bengkak susu yang dapat melegakan kesakitan payudara. Mudah-mudahan, tips banyakkan susu badan ini serba sedikit dapat memberikan manfaat.

Apa yang orang lain cari?:

  • cara banyakkan air susu
  • petua banyakkan susu badan
  • banyakkan susu
  • cara memperbanyakkan susu badan
  • cara nak banyakkan susu badan
  • cara melebatkan air susu
  • https://blog pantangplus com/tips-banyakkan-susu-badan-tanpa-produk/
  • cara banyakkan susu ibu
  • makanan banyakkan susu badan
  • cara memperbanyakan susu badan
  • petua susu badan banyak
  • labatkan air su
  • cara alami banyakkan air susu badan
  • air jagung melebatkan air susu
  • susu badan kering dengan kobis
  • cara banyakkan susu badan semula
  • cara untuk banyakkan susu badan
  • tambah susu badan tanpa suplemen
  • untuk banyak kan susu
  • banyak kn susu badan

Cara Banyakkan Susu Badan Melalui Urutan Oksitoksin

urutan ibu menyusu

“Macam mana cara banyakkan susu badan ni? Risaunya, dah macam-macam petua aku cuba tapi tak jadi pun. Stres betul….”

Oksitoksin adalah hormon yang dibebaskan bagi membantu proses penyusuan badan. Beberapa kajian jurnal mendapati teknik urutan tertentu akan merangsang hormon oksitoksin dan memberi banyak manfaat lain kepada ibu. Ia bukan saja memberi menambah dan melancarkan aliran susu ibu, malah ia turut menghilangkan rasa stres dan gelisah pada ibu. Di samping itu, hormon ini menggalakkan hubungan akrab antara ibu dengan bayi.

Ketika lancarnya produksi hormon oksitosin sel-sel alveoli di kelenjar payudara mampu berkontraksi dengan baik. Dengan terjadinya kontraksi tersebut, yang akhirnya susu badan dapat dihasilkan dengan lancar.

Secara tidak langsung, urutan ini mengelakkan masalah postpartum depression atau ‘meroyan’ di kalangan ibu lepas bersalin.

Berikut adalah cara melakukan urutan oksitoksin yang boleh anda cuba.

cara banyakkan susu badan
Foto Kredit: advancedwellnesssystems.com

Cara Melakukan Urutan Merangsang Oksitoksin Bagi Ibu Menyusu & Berpantang

Teknik urutan belakang yang mudah ini amat membantu memberi kelegaan dan melancarkan penghasilan susu terutama pada hari-hari pertama selepas kelahiran bayi.

Anda memerlukan bantuan orang lain untuk melakukan urutan ini, contohnya bidan atau suami anda sendiri.

Berikut adalah cara-caranya:

1. Posisi Ibu

Pertama sekali, pastikan ibu berada dalam posisi duduk bersandar ke hadapan. Untuk keselesaan, ibu boleh memeluk bantal, atau bersandar sedikit membongkok ke depan pada meja.

2. Genggaman Tangan

Gunakan genggaman tangan dan ibu jari, letakkan genggaman tangan anda di kiri kanan tulang belakang.

3. Lakukan Pergerakan

Kemudian buat putaran kecil sepanjang tulang belakang anda, merangkumi bahagian bawah separas dada, dari leher hingga ke bahagian tulang belikat.

Boleh juga jika anda ingin meneruskan urutan ke bahagian pinggang. Namun menurut penelitian, titik untuk merangsang oksitosin adalah di sekitar bahagian yang disebutkan di atas sahaja.

4. Ulang

Teruskan pergerakan urutan ini selama 3-5 minit atau selama mana yang ibu rasa selesa.

5. Amalkan Selalu

Lakukan sebelum sesi penyusuan. Anda juga boleh menggunakan minyak aromaterapi, minyak zaitun, atau minyak lain untuk memudahkan urutan dilakukan.

Posisi urutan dan genggaman tangan

Mudah Saja, Ada Banyak Manfaatnya!

Selepas ini, bolehlah anda memanfaatkan cara banyakkan susu badan melalui teknik urutan oksitoksin.

Sebaiknya, suami-suami belajar teknik urutan ini agar dapat membantu ibu menjayakan proses penyusuan di samping mengeratkan hubungan.

Senang saja, dan ianya 100% semulajadi!

Apa yang orang lain cari?:

  • cara banyakkan susu badan
  • cara urut susu
  • cara urut untuk banyakkan susu badan
  • urutan banyakkan susu
  • urutan menambah susu ibu
  • urutan payudara untuk banyak kan susu
  • urutan pijat oksitosin

7 Tips Atasi Masalah Susu Badan Yang Semakin Berkurang

“Risaunya tengok anak merengek ni. Dahlah susu badan makin kering. Kenapa jadi macam ni? Bagaimana cara banyakkan susu badan dengan cepat?”

Menyusu badan bukanlah perkara yang mudah. Walaupun ada ibu yang pernah menyusukan bayi pertama sebelum ini, kadangkala mereka tetap mengalami masalah kurang susu badan atas faktor-faktor tertentu.

Oleh itu, kami di PantangPlus ingin berkongsikan 7 tips untuk anda tambah susu badan dengan berkesan melalui kaedah semulajadi.

7 Cara Banyakkan Susu Badan Yang Semakin Berkurang

Berikut adalah beberapa cara untuk anda banyakkan susu badan tanpa pengambilan suplemen atau ubat-ubatan.

1. Kenalpasti Stres

Pertamanya, penting untuk anda mengenalpasti stres. Selepas bersalin, seorang wanita akan berhadapan dengan pelbagai cabaran dan ujian untuk memulihkan kesihatan diri dan pada masa yang sama menguruskan bayi serta ada pula yang dah mula membuat kerja rumah.

Jelas sekali, stres adalah antara perkara yang dapat menjadi punca susu badan anda berkurang. Oleh itu, cuba dapatkan sokongan dan bantuan daripada pasangan, saudara-mara, atau pembantu. Ingatlah anda tidak perlu melakukan semuanya dengan sempurna walaupun kini anda sudah bergelar ibu.

Foto Kredit: netmums.com

2. Kerapkan Menyusu

Semakin kerap anda menyusu, otak akan mendapat isyarat untuk menghasilkan lebih banyak susu untuk bayi. Maka, apabila payudara kerap dikosongkan, lebih banyak susu akan terhasil.

Jadi, jangan biarkan payudara anda terlalu penuh sehingga bengkak kerana ia boleh menyakitkan. Malah, pembengkakan juga boleh menyebabkan demam atau mastitis yang memerlukan pembedahan.

Foto Kredit: rifara.com

3. Kosongkan Payudara Dengan Pam / Perahan Tangan

Sekiranya anda sudah kembali bekerja dan tidak dapat menyusukan bayi dengan kerap, jangan lupa bahawa ada alternatifnya untuk anda mengosongkan payudara dengan menggunakan pam atau perahan tangan.

Cara banyakkan susu badan adalah dengan mengepam setiap 2-3 jam sekali, terutamanya semasa bayi tiada bersama anda. Kalau terlalu sibuk di tempat kerja, tak perlu mengepam dengan lama. Ambil masa 5 minit untuk mengepam pun boleh, asalkan konsisten. Dengan cara ini, stok susu badan akan sentiasa ‘maintain’.

Foto Kredit: mom365.com

4. Minum Banyak Air

Seterusnya, cara banyakkan susu badan adalah dengan memastikan kadar hidrasi anda berada pada tahap optimum. Minumlah air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Lebih bagus lagi, biasakan meminum segelas air kosong sebelum dan selepas menyusukan bayi.

Elakkan pengambilan minuman berkafein atau soda yang berlebihan. Menurut kajian, sesetengah minuman seperti ini mampu memberi kesan kepada susu badan anda.

Foto Kredit: authorityngr.com

5. Semak Pengambilan Ubat

Ada ketika, anda mungkin tidak menyedari bahawa pengambilan sesetengah jenis ubat mahupun suplemen memberi kesan kepada susu badan anda. Jadi, cuba semak semula.

Antara ubat-ubatan yang boleh menjejaskan penghasilan susu badan adalah pil perancang ataupun kaedah perancang yang lain. Walaupun rakan-rakan anda yang memakainya tidak mengalami kesan sampingan, sebenarnya setiap tubuh boleh memberi respon yang berbeza.

Foto Kredit: affinitymagazine.com

6. Urutan

Sekiranya payudara anda terasa bengkak dan susu tidak mahu keluar, cuba lakukan sedikit urutan dan tuamkan dengan kain sejuk atau panas – mengikut keselesaan anda.

Di samping itu, satu lagi tempat yang bagus untuk diurut adalah pada bahagian belakang. Cara ini dipercayai dapat mempertingkatkan penghasilan hormon oksitoksin dan sekaligus memberi let down reflex kepada ibu.

cara banyakkan susu badan
Foto Kredit: hacerfamilia.com

7. Pemakanan Berkhasiat

Selain teknik di atas, jangan lupa satu cara paling penting untuk cara banyakkan susu badan iaitu melalui pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Pastikan anda tidak terlalu berdiet sehingga mengabaikan pengambilan kumpulan makanan tertentu yang diperlukan oleh tubuh.

Selain itu, terdapat pelbagai makanan semulajadi yang terkenal sebagai penggalak susu / milk booster. Antaranya ialah:

  • Kurma
  • Halba
  • Buah longan kering
  • Oat
  • Lobak putih
  • Sayuran hijau
cara banyakkan susu
Foto Kredit: stylecraze.com

Sentiasalah Berfikiran Positif

Akhir sekali, rehatkan minda dan relaks.

Fikiran positif amat perlu untuk mendapatkan mood dan kesihatan yang baik bagi membolehkan tubuh anda memproduksikan susu badan.

Mudah-mudahan, anda pasti akan dapat melakukannya!

Apa yang orang lain cari?:

  • susu badan kering
  • atasi susu kurang
  • cara banyakkan susu badan yang hampir kering
  • https://blog pantangplus com/tips-atasi-masalah-susu-badan-yang-semakin-berkurang/
  • kembalikan susu badan yang kering
  • tanda susu badan mengurang