Cara Banyakkan Susu Badan Melalui Urutan Oksitoksin

urutan ibu menyusu

“Macam mana cara banyakkan susu badan ni? Risaunya, dah macam-macam petua aku cuba tapi tak jadi pun. Stres betul….”

Oksitoksin adalah hormon yang dibebaskan bagi membantu proses penyusuan badan. Beberapa kajian jurnal mendapati teknik urutan tertentu akan merangsang hormon oksitoksin dan memberi banyak manfaat lain kepada ibu. Ia bukan saja memberi menambah dan melancarkan aliran susu ibu, malah ia turut menghilangkan rasa stres dan gelisah pada ibu. Di samping itu, hormon ini menggalakkan hubungan akrab antara ibu dengan bayi.

Ketika lancarnya produksi hormon oksitosin sel-sel alveoli di kelenjar payudara mampu berkontraksi dengan baik. Dengan terjadinya kontraksi tersebut, yang akhirnya susu badan dapat dihasilkan dengan lancar.

Secara tidak langsung, urutan ini mengelakkan masalah postpartum depression atau ‘meroyan’ di kalangan ibu lepas bersalin.

Berikut adalah cara melakukan urutan oksitoksin yang boleh anda cuba.

cara banyakkan susu badan
Foto Kredit: advancedwellnesssystems.com

Cara Melakukan Urutan Merangsang Oksitoksin Bagi Ibu Menyusu & Berpantang

Teknik urutan belakang yang mudah ini amat membantu memberi kelegaan dan melancarkan penghasilan susu terutama pada hari-hari pertama selepas kelahiran bayi.

Anda memerlukan bantuan orang lain untuk melakukan urutan ini, contohnya bidan atau suami anda sendiri.

Berikut adalah cara-caranya:

1. Posisi Ibu

Pertama sekali, pastikan ibu berada dalam posisi duduk bersandar ke hadapan. Untuk keselesaan, ibu boleh memeluk bantal, atau bersandar sedikit membongkok ke depan pada meja.

2. Genggaman Tangan

Gunakan genggaman tangan dan ibu jari, letakkan genggaman tangan anda di kiri kanan tulang belakang.

3. Lakukan Pergerakan

Kemudian buat putaran kecil sepanjang tulang belakang anda, merangkumi bahagian bawah separas dada, dari leher hingga ke bahagian tulang belikat.

Boleh juga jika anda ingin meneruskan urutan ke bahagian pinggang. Namun menurut penelitian, titik untuk merangsang oksitosin adalah di sekitar bahagian yang disebutkan di atas sahaja.

4. Ulang

Teruskan pergerakan urutan ini selama 3-5 minit atau selama mana yang ibu rasa selesa.

5. Amalkan Selalu

Lakukan sebelum sesi penyusuan. Anda juga boleh menggunakan minyak aromaterapi, minyak zaitun, atau minyak lain untuk memudahkan urutan dilakukan.

Posisi urutan dan genggaman tangan

Mudah Saja, Ada Banyak Manfaatnya!

Selepas ini, bolehlah anda memanfaatkan cara banyakkan susu badan melalui teknik urutan oksitoksin.

Sebaiknya, suami-suami belajar teknik urutan ini agar dapat membantu ibu menjayakan proses penyusuan di samping mengeratkan hubungan.

Senang saja, dan ianya 100% semulajadi!

Apa yang orang lain cari?:

  • cara banyakkan susu badan
  • https://blog pantangplus com/cara-banyakkan-susu-badan-melalui-urutan/
  • cara urut susu
  • urut susu
  • urutan menambah susu ibu
  • urutan payudara untuk banyak kan susu
  • urutan payudara untuk susu lancar
  • urutan pijat oksitosin

7 Tips Atasi Masalah Susu Badan Yang Semakin Berkurang

“Risaunya tengok anak merengek ni. Dahlah susu badan makin kering. Kenapa jadi macam ni? Bagaimana cara banyakkan susu badan dengan cepat?”

Menyusu badan bukanlah perkara yang mudah. Walaupun ada ibu yang pernah menyusukan bayi pertama sebelum ini, kadangkala mereka tetap mengalami masalah kurang susu badan atas faktor-faktor tertentu.

Oleh itu, kami di PantangPlus ingin berkongsikan 7 tips untuk anda tambah susu badan dengan berkesan melalui kaedah semulajadi.

7 Cara Banyakkan Susu Badan Yang Semakin Berkurang

Berikut adalah beberapa cara untuk anda banyakkan susu badan tanpa pengambilan suplemen atau ubat-ubatan.

1. Kenalpasti Stres

Pertamanya, penting untuk anda mengenalpasti stres. Selepas bersalin, seorang wanita akan berhadapan dengan pelbagai cabaran dan ujian untuk memulihkan kesihatan diri dan pada masa yang sama menguruskan bayi serta ada pula yang dah mula membuat kerja rumah.

Jelas sekali, stres adalah antara perkara yang dapat menjadi punca susu badan anda berkurang. Oleh itu, cuba dapatkan sokongan dan bantuan daripada pasangan, saudara-mara, atau pembantu. Ingatlah anda tidak perlu melakukan semuanya dengan sempurna walaupun kini anda sudah bergelar ibu.

Foto Kredit: netmums.com

2. Kerapkan Menyusu

Semakin kerap anda menyusu, otak akan mendapat isyarat untuk menghasilkan lebih banyak susu untuk bayi. Maka, apabila payudara kerap dikosongkan, lebih banyak susu akan terhasil.

Jadi, jangan biarkan payudara anda terlalu penuh sehingga bengkak kerana ia boleh menyakitkan. Malah, pembengkakan juga boleh menyebabkan demam atau mastitis yang memerlukan pembedahan.

Foto Kredit: rifara.com

3. Kosongkan Payudara Dengan Pam / Perahan Tangan

Sekiranya anda sudah kembali bekerja dan tidak dapat menyusukan bayi dengan kerap, jangan lupa bahawa ada alternatifnya untuk anda mengosongkan payudara dengan menggunakan pam atau perahan tangan.

Cara banyakkan susu badan adalah dengan mengepam setiap 2-3 jam sekali, terutamanya semasa bayi tiada bersama anda. Kalau terlalu sibuk di tempat kerja, tak perlu mengepam dengan lama. Ambil masa 5 minit untuk mengepam pun boleh, asalkan konsisten. Dengan cara ini, stok susu badan akan sentiasa ‘maintain’.

Foto Kredit: mom365.com

4. Minum Banyak Air

Seterusnya, cara banyakkan susu badan adalah dengan memastikan kadar hidrasi anda berada pada tahap optimum. Minumlah air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Lebih bagus lagi, biasakan meminum segelas air kosong sebelum dan selepas menyusukan bayi.

Elakkan pengambilan minuman berkafein atau soda yang berlebihan. Menurut kajian, sesetengah minuman seperti ini mampu memberi kesan kepada susu badan anda.

Foto Kredit: authorityngr.com

5. Semak Pengambilan Ubat

Ada ketika, anda mungkin tidak menyedari bahawa pengambilan sesetengah jenis ubat mahupun suplemen memberi kesan kepada susu badan anda. Jadi, cuba semak semula.

Antara ubat-ubatan yang boleh menjejaskan penghasilan susu badan adalah pil perancang ataupun kaedah perancang yang lain. Walaupun rakan-rakan anda yang memakainya tidak mengalami kesan sampingan, sebenarnya setiap tubuh boleh memberi respon yang berbeza.

Foto Kredit: affinitymagazine.com

6. Urutan

Sekiranya payudara anda terasa bengkak dan susu tidak mahu keluar, cuba lakukan sedikit urutan dan tuamkan dengan kain sejuk atau panas – mengikut keselesaan anda.

Di samping itu, satu lagi tempat yang bagus untuk diurut adalah pada bahagian belakang. Cara ini dipercayai dapat mempertingkatkan penghasilan hormon oksitoksin dan sekaligus memberi let down reflex kepada ibu.

cara banyakkan susu badan
Foto Kredit: hacerfamilia.com

7. Pemakanan Berkhasiat

Selain teknik di atas, jangan lupa satu cara paling penting untuk cara banyakkan susu badan iaitu melalui pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Pastikan anda tidak terlalu berdiet sehingga mengabaikan pengambilan kumpulan makanan tertentu yang diperlukan oleh tubuh.

Selain itu, terdapat pelbagai makanan semulajadi yang terkenal sebagai penggalak susu / milk booster. Antaranya ialah:

  • Kurma
  • Halba
  • Buah longan kering
  • Oat
  • Lobak putih
  • Sayuran hijau
cara banyakkan susu
Foto Kredit: stylecraze.com

Sentiasalah Berfikiran Positif

Akhir sekali, rehatkan minda dan relaks.

Fikiran positif amat perlu untuk mendapatkan mood dan kesihatan yang baik bagi membolehkan tubuh anda memproduksikan susu badan.

Mudah-mudahan, anda pasti akan dapat melakukannya!

Apa yang orang lain cari?:

  • susu badan kering
  • cara banyakkan susu badan yang kering
  • atasi susu kurang
  • https://blog pantangplus com/tips-atasi-masalah-susu-badan-yang-semakin-berkurang/
  • kembalikan susu badan yang kering
  • kenapa susu badan kering