7 Persediaan Sebelum Bersalin, Supaya Tidak Kelam-Kabut Nanti

7 Persediaan Sebelum Bersalin

Kelahiran bayi adalah saat yang paling ditunggu-tunggu oleh bakal ibu dan bapa, sudah pastinya mereka sangat gembira dan teruja dengan kedatangan orang baru di dalam keluarga mereka. Tetapi perlu diingat, banyak persediaan yang perlu dibuat sebelum menimang cahaya mata. Berikut merupakan beberapa persediaan sebelum bersalin.

1) Kewangan

Menyediakan wang yang mencukupi untuk persediaan semasa kelahiran, walaupun anda merancang untuk bersalin secara normal, tetapi anda tidak dapat menjangkakan sekiranya anda perlu menjalani pembedahan.

Jika kandungan berisiko, bersalin di hospital kerajaan sahaja. Tak perlu berangan untuk bersalin di hospital swasta, melainkan kewangan sudah kukuh. Yang penting, jangan sampai berhutang pula.

 

2) Pemakanan

Untuk makanan ketika hamil, para ibu perlu mengambil makanan yang seimbang dengan mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan untuk menjamin kesihatan bayi didalam kandungan.

 

3) Lokasi hospital bersalin

Lokasi yang dipilih haruslah berdekatan dengan tempat kediaman dan tiada kesesakan lalu lintas. Mungkin ada yang kerja jauh dari rumah. Pandai-pandai pilih lokasi hospital bersalin yang tidak terlalu jauh.

Bukan apa, jika tiba-tiba rasa nak bersalin, boleh terus pergi hospital yang selalu ‘check-up’. Lebih mudah, kerana semua maklumat kandungan kita ada bersama mereka.

 

4) Kelengkapan bayi

Apabila telah mencapai usia kandungan 7 bulan, bersiap sedialah  membeli barangan bayi dan menyediakan senarai kelengkapan bayi. Seeloknya beli terlebih dahulu barangan yang diperlukan oleh bayi sebelum mereka dilahirkan.

Bayi cepat besar. Tak perlu beli yang mahal-mahal. Percayalah, nanti akan membazir.

 

5) Kelengkapan ibu

Menyediakan segala jenis kelengkapan ibu seperti pakaian atau ubat-ubatan. Yang paling penting adalah kad pengenalan dan kad pemeriksaan kesihatan ibu hamil. Jangan terlupa bawa pula semasa mahu mendaftar bersalin nanti.

Pastikan sentiasa bawa dalam dompet atau handbag.

 

6) Persediaan berpantang

Untuk kelancaran proses berpantang, para ibu memerlukan kelengkapan yang mencukupi. Merancang siapa yang menjadi tukang urut yang mahir dalam kerja-kerja mengurut wanita selepas bersalin. Jika tidak mahu pening-pening kepala, boleh gunakan servis dari PantangPlus sahaja. Lebih mudah, tak perlu tercari-cari.

Untuk set bersalin, disarankan mendapatkan pandangan daripada mereka yang berpengalaman sebelum memilih set bersalin yang sesuai dengan keperluan diri anda.

 

7) Doa dan surah amalan

Apa yang boleh hafal, hafal. Bukan minta hafal satu surah panjang atau satu juzuk Al-Quran. Zikir mengingati Allah, dan kerapkan berselawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w.

 

Sudah bersedia untuk bersalin?

Mungkin senarai yang kami beri ini tidak lengkap, selengkap-lengkapnya. Namun, sudah memadai untuk bersedia untuk bersalin. Persediaan sebelum bersalin sangat penting, kerana jika tidak dirancang dengan betul, boleh mengganggu emosi.

Selamat menimang cahaya mata!

Leave a Comment