5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya

“Berurut dah, mandi lulur pun dah. Segar sikit rasa badan ni. Bidan cakap nanti nak bertangas pula. Bertangas tu apa? Macam mana cara bertangas ni sebenarnya?”

Kebanyakan wanita, terutamanya anak muda mungkin tak ramai tahu atau mengamalkan tradisi bertangas. Ia adalah antara amalan yang lebih sinonim dengan wanita selepas bersalin.

Sungguhpun tidak begitu popular, tradisi bertangas masih lagi dilakukan oleh mereka yang pakar dan telah dimodenkan.

Mari ketahui apa sebenarnya proses dan ramuan yang terlibat, cara bertangas dan bagaimana ia menyumbang kepada kesihatan wanita.

5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya

1. Apakah Bertangas?

Bagi yang belum tahu, bertangas adalah proses ‘mandi wap’ yang melibatkan anggota sulit wanita, iaitu vagina. Ia dilakukan bagi membuang bau badan, melancarkan peredaran darah dan haid, serta menjaga kesihatan faraj.

Selain menjadi tradisi masyarakat Melayu kita, ia juga turut diamalkan dalam masyarakat lain di luar negara contohnya di negara-negara jiran kita seperti Indonesia dan Thailand. Di negara Barat juga, ia lebih dikenali sebagai proses ‘vaginal steaming’.

2. Cara Bertangas Kering & Tangas Basah

Menurut Ruzita Jamaluddin, pemilik Spa Mawar Putih, terdapat 2 jenis bertangas iaitu:

  • Tangas Kering – menggunakan batu sungai yang dipanaskan selama satu jam di atas api kecil dan diletakkan serbuk tangas diperbuat daripada herba terpilih. Asapnya inilah yang akan menghangatkan bahagian sulit wanita. Tangas kering ini dianggap lebih ringkas dan tidak terlalu merimaskan bagi yang tak tahan panas.
  • Tangas Basah – menggunakan air panas yang dididih bersama daun herba terpilih. Wapnya dirasai seolah-olah sedang bersauna.

3. Kebaikan Bertangas

Terdapat banyak kebaikan bertangas antaranya adalah membantu ibu bersalin melancarkan pengaliran darah nifas, mengeluarkan toksin, serta membantu melangsingkan tubuh.

Herba-herba terpilih yang digunakan juga dipercayai dapat mengelakkan kekenduran rahim, serta mempercepatkan kesembuhan pada luka jahitan selepas bersalin.

Rawatan ini tidak terhad kepada wanita selepas bersalin saja kerana ia juga dikatakan mampu mencegah masalah bau dan keputihan pada vagina.

4. Cara Bertangas

Berikut adalah cara bertangas, seperti yang dirujuk melalui The Asian Parent Malaysia

Cara Bertangas Kering

Bahan-bahannya:

• serbuk manjakani
• daun inai
• kunyit hidup
• jintan hitam
• halba
• garam kasar
• limau nipis
• asam gelugur

Caranya :

Mula-mula panaskan batu sungai atau batu tanah liat di atas dapur. Alaskan daun sirih dalam periuk atau mangkuk tanah. Masukkan batu yang telah pun betul-betul panas. Letakkan ramuan yang telah ditumbuk halus di atas batu. Sedia untuk digunakan.

Cara Bertangas Basah

Bahan-bahannya:

• halia
• biji atau serbuk manjakani
• daun sirih
• garam kasar
• lengkuas
• jintan hitam
• serai wangi
• halba

Caranya :

Rebus semua bahan bersama air sehingga mendidih. Seeloknya rebuskan di dalam periuk tanah. Gunakan kerusi khas atau sediakan tempat bertangas yang sesuai. Bertangas selama 15-30 minit. Air yang telah sejuk boleh dijadikan bahan pencuci bahagian sulit.

*Untuk mendapatkan kesan wap bahan rebusan tadi secara menyeluruh, boleh juga berselubung menggunakan kain pada paras leher sehingga ke kaki (seperti berkemban).

*Sementara menunggu tempoh 30 minit tersebut, senaman kemutan otot rahim (senaman Kegel) juga boleh dialakukan untuk kekuatan otot alat sulit dan rahim.

5. Cara Bertangas Tradisional Dan Moden

Tangas tradisional melibatkan bahan yang agak sukar didapati seperti menggunakan tikar pandan, periuk tanah dan prosesnya mungkin leceh untuk dilakukan sendiri di rumah.

Namun dengan perubahan zaman, kini proses ini bertambah mudah dan khidmatnya juga tersedia di kebanyakan spa yang berkonsepkan tradisional Melayu.

Malah, pelbagai produk seperti kerusi khas dan set bertangas telah dipakejkan dengan lengkap agar tradisi ini terus dapat dihidupkan lagi hingga ke hari ini.

Sihat Luaran & Dalaman

Ringkasnya, amalan bertangas bukan saja membantu memulihkan wanita lepas bersalin, tetapi ia juga menawarkan pelbagai khasiat kepada wanita bujang.

Bagi yang belum biasa melakukannya, rujuklah pada juruterapi spa yang bertauliah untuk kali pertama melakukannya. Kemudian, bolehlah lakukan sendiri di rumah dan diamalkan secara konsisten.

 

Klik sini untuk baca review tentang Set Lengkap Bersalin Tanamera!

 

pakej-pantang-half-day-14-hari

 

 

Promosi 2022 Untuk Pakej Berpantang Anda!
Booking Slot Consultation Kami PERCUMA!
Slot Terhad Untuk 50 Pelanggan & Dapatkan Hadiah Menarik Dari Kami!

Hubungi sekarang!

1 thought on “5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya”

Leave a Comment