5 Aktiviti Yang Mesti Dielakkan Oleh Wanita Berpantang. Bahaya!

“Lepas bersalin nanti ingat nak duduk rumah sendiri je. Tapi kadang-kadang, rasa teragak-agak nak buat apa, nak makan apa. Yelah, selalunya Mak yang uruskan semua. Macam mana cara berpantang yang betul sebenarnya?”

Dalam kehidupan moden kini, lebih ramai wanita yang memilih untuk berpantang di rumah sendiri. Mungkin lebih mudah kerana masing-masing bekerja. Ibu ayah pula bukan sihat sangat, tak nak menyusahkan mereka pula. Suami pun boleh tolong uruskan kerja-kerja rumah yang tergendala, lebih-lebih lagi kalau ada anak kecil yang lain.

Namun orang muda mungkin dah ramai yang tak berapa faham tentang keperluan serta cara berpantang yang betul. Kami di PantangPlus.com ingin memberi sedikit panduan dan contoh aktiviti yang harus anda elakkan selepas bersalin.

5 Aktiviti Yang Mesti Dielakkan Oleh Wanita Berpantang. Bahaya!

Tempoh berpantang selepas bersalin adalah khas untuk merehatkan diri dan memulihkan kesihatan ibu yang telah bertarung nyawa melahirkan bayi.

Ketika ini, kebanyakan ibu juga biasanya masih bergelut untuk menyesuaikan diri dengan waktu tidur bayi serta proses penyusuan yang kerap.

Jadi, dalam 6 minggu pertama terutamanya, seeloknya, ibu mengandung cuba elakkan aktiviti berat seperti di bawah kerana dikhuatiri ia boleh menyebabkan keletihan melampau.

1. Mengangkat Barang Berat

Memang banyak baju bayi yang nak dicuci ketika dalam tempoh berpantang. Bayi memang kerap muntah, berak, dan kencing. Boleh jadi ia terkena pakaian, kain alas, bedung, atau cadar. Itu pun belum masuk pakaian sendiri yang tertumpah susu, terkena darah, dan sebagainya.

Seeloknya dapatkan suami untuk membantu anda. Tapi dalam kes tertentu mungkin anda juga perlu melakukannya sendiri. Jadi, elakkan mengangkat baldi yang berat, lebih-lebih lagi di bilik air. Keadaan lantai yang licin menjadikan kerja ini lebih membahayakan.

cara berpantang
Foto Kredit: momtricks.com

2. Naik Turun Tangga

Sekiranya anda tinggal di rumah 2 tingkat dan bilik anda berada di atas, seeloknya cuba uruskan agar semua barangan anda telah berada dekat dengan anda.

Elakkan aktiviti naik turun tangga yang terlalu kerap kerana ia boleh mengganggu jahitan atau luka bersalin. Berjalanlah dengan perlahan dan jaga langkah anda untuk mengelakkan daripada terjatuh.

Kalau nak mudah, sediakan satu ruang khas untuk anda dan bayi di tingkat bawah saja agar anda tak perlu naik ke atas dengan kerap.

cara berpantang
Foto Kredit: memd.me

3. Berenang

Bersenam adalah amat digalakkan selepas bersalin. Namun, ia bergantung kepada kesediaan tubuh anda untuk mula beraktiviti. Sebaiknya, dapatkan kepastian sama ada anda sudah boleh memulakan aktiviti senaman seperti berenang.

Andainya luka anda telah sembuh dan tiada masalah kesihatan lain, biasanya anda boleh mula berenang selepas minggu keenam. Jika tidak, anda boleh lakukan senaman ringan di rumah saja seperti senaman Kegel, berjalan, dan regangan supaya tubuh terasa lebih cergas.

Foto Kredit: stormfront.org

4. Memandu

Kalau boleh, elakkan memandu jarak jauh dalam tempoh berpantang kerana ia boleh meletihkan. Ini akan membahayakan nyawa anda dan pengguna jalanraya yang lain. Berhentilah apabila letih dan berehat di RnR apabila rasa tidak selesa.

Ada masanya ibu terpaksa memandu untuk melawat bayi yang ditahan di hospital. Dalam kes ini, anda boleh memandu sendiri, namun pastikan anda tetap berhati-hati dan memakai tali pinggang keledar dengan selesa.

Jika perlu membawa bayi bersama, gunakanlah ‘car seat’ dengan betul.

Foto Kredit: wheels.ca

5. Hubungan Seksual

Tubuh anda, terutamanya bahagian vagina dan rahim anda memerlukan masa untuk pulih daripada luka bersalin.Oleh sebab itu, doktor biasanya menyarankan anda untuk menunggu sekitar 4-6 minggu sebelum melakukan hubungan seksual dengan suami. Ini adalah penting bagi mengelakkan risiko jangkitan, pendarahan serius atau luka yang terbuka.

Suami haruslah memahami keadaan isteri dan pastikan mereka sudah bersedia sebelum kembali melakukan aktiviti seksual. Bincangkan posisi yang selesa dan tidak ‘menakutkan’. Kesefahaman amat penting kerana kehidupan seksual anda mungkin akan berubah selepas ini.

Foto Kredit: 123rf.com

Ketahui Limitasi Diri

Walau sekuat manapun, ibu perlu tahu bahawa kita tak perlu melakukan apa-apa di luar kemampuan masing-masing. Setiap orang mempunyai kondisi kesihatan yang berbeza serta kisah mereka yang tersendiri, jadi jangan cuba membandingkan diri anda dengan orang lain.

Jangan stres, berehatlah secukupnya. Cara berpantang yang betul tidak sama bagi semua wanita, sebaliknya ia bergantung kepada keadaan tubuh serta emosi anda. Anda tetap seorang ‘supermom’ walau apa pun yang orang kata tentang anda!

Apa yang orang lain cari?:

  • Cara berpantang
  • menyapu semasa berpantang

Walau Banyak Manfaat, Ini 7 Kesilapan Mengurut Bayi Yang Tidak Disedari

“Kenapa Afifah ni merengek semacam je. Takkan tak suka diurut pulak? Atau aku yang salah teknik urutan bayi?”

Seperti yang kita sedia maklum, urutan bayi memberi berjuta manfaat kepada bayi sejak mereka baru lahir lagi. Namun, sesetengah ibu bapa berasa hairan kenapa bayi mereka langsung tak suka apabila diurut. Ada yang tak kenakah?

Mari kita lihat beberapa kesilapan mengurut bayi yang mungkin anda lakukan secara tidak sedar.

Walau Banyak Manfaat, Ini 7 Kesilapan Mengurut Bayi Yang Tidak Disedari

1. Mengurut Selepas Bayi Menyusu

Seeloknya tunggu sekitar 30-45 minit selepas menyusu untuk memulakan sesi urutan bayi. Tempoh mengurut yang terlalu dekat dengan waktu menyusu boleh menyebabkan ketidakhadaman atau muntah.

Foto Kredit: preciouslittlesleep.com

2. Masa Urutan Bayi Terlalu Lama

Ini adalah antara kesilapan yang paling selalu kita buat. Sebenarnya, tempoh mengurut selama 5 minit sudah mencukupi bagi bayi baru lahir.

Jika bayi memberi ‘eye contact’, merelakskan tubuh badannya, tersenyum dan membuat bunyi, ia menandakan bayi menyukainya dan bolehlah anda memanjangkan sedikit tempoh urutan bayi.

Foto Kredit: birthlight.com

3. Minyak Urut Yang Tidak Sesuai

Memang banyak produk yang mengeluarkan minyak bayi buat masa ini. Jadi, sebagai ibu bapa dan pengguna, kita haruslah bijak memilih jenis minyak urut yang baik untuk bayi.

Elakkan minyak yang terlalu wangi dan kuat baunya. Menurut pakar kulit, minyak yang paling baik untuk bayi adalah minyak khusus yang mengekalkan ciri semulajadi, kurang berbau, dan tidak merbahaya jika ditelan.

4. Sentuhan Yang Terlalu Lembut / Kuat

Urutan bayi tak semestinya terlalu lembut hingga tiada langsung tekanan pada sentuhan anda. Ada kajian menunjukkan bahawa sentuhan yang terlalu lembut boleh menyebabkan bayi berasa ‘geli’ dan tidak selesa.

Sebaliknya, sentuhan yang lebih tegar (tapi tidak terlalu kasar) akan membuatkan bayi berasa selamat dan nyaman. Lihat pada reaksi bayi semasa mengurutnya, biasanya kita boleh mengagak sama ada mereka serasi dengan tekanan yang dikenakan atau sebaliknya.

Foto Kredit: shutterstock.com

5. Memaksa Bayi Yang Terlalu Penat

Selalunya ibu bapa akan mengurut bayi ketika menghampiri waktu tidur. Tapi kadangkala, ini adalah masa yang paling sukar untuk bayi anda kerana mungkin dia sudah terlalu penat. Jadi, kalau bayi nampak tidak selesa, berhenti dulu dan tidak perlulah mengurut lagi.

Anda boleh cuba mengurut bayi selepas bayi mandi pada waktu pagi. Ketika itu, bayi lebih segar dan mahu diurut.

Foto Kredit: shutterstock.com

6. Bukan Ibu Ayah Yang Mengurut Bayi

Benar, urutan bayi memberi banyak manfaat dari segi kesihatan. Tapi jangan lupa bahawa ia mempunyai kelebihan luarbiasa dalam menjalinkan ikatan ibu bapa dan bayi. Ikatan ini mampu menyumbang kepada perkembangan sosial, emosional dan minda bayi.

Walaupun dah banyak servis dan spa yang menawarkan perkhidmatan mengurut bayi, seeloknya ia dilakukan sendiri oleh ibu bapa. Bahkan. sesetengah pakar berpendapat bahawa tindakan ini secara tidak langsung mengajar si kecil ‘terbiasa’ dengan sentuhan oleh orang luar.

Foto Kredit: bloomingbabiesyorkshire.co.uk

7. Mengurut Sambil Main ‘Handphone’

Gangguan seperti ini rasanya tak perlu diterangkan lagi dalam masyarakat moden. Dengan tidak memberi perhatian, urutan anda kurang berkesan dan boleh mengganggu proses bayi anda untuk fokus.

Idealnya, urutlah bayi anda di kawasan yang senyap supaya anda berdua dapat merasai pengalaman yang seronok dan relaks.

urutan bayi
Foto Kredit: fr.dreamstime.com

Jadikan Urutan Sebagai Rutin Harian

Supaya bayi lebih tenang untuk diurut, cuba lakukan urutan pada waktu yang sama dan di tempat yang sama setiap hari. Jadikan ia sebagai rutin. Ini akan membantu bayi ‘mengenal’ aktiviti yang bakal dijalankan sekaligus membuatnya lebih mudah bekerjasama dan bersedia untuk diurut.

7 Tips Menggunakan Tungku Bayi Dengan Betul, Baru Selesa!

tuam bayi

“Senangnya dah ada tungku bayi moden begini. Tak perlu susah-susah nak buat lagi. Tapi, macam mana nak guna ya?”

Selain penjagaan diri ketika berpantang, ibu-ibu juga perlu prihatin akan penjagaan bayi. Bayi yang sering menangis kadang kala bukannya kerana lampinnya basah atau lapar, tetapi rasa perut yang tidak selesa sehingga membuatnya tidur tak lena.

Oleh itu, adat Melayu lama sudah melazimi amalan tuam pada badan bayi. Tuam bukan sahaja sering dilakukan oleh wanita berpantang atau senggugut, malah ia boleh juga digunakan pada si kecil. Orang dulu-dulu juga sering menekankan amalan tungku bayi ini, lebih-lebih lagi pada bayi lelaki untuk mengelakkan ‘angin pasang’’.

7 Tips Menggunakan Tungku Bayi Dengan Betul, Baru Selesa!

Berikut adalah beberapa tips dari PantangPlus.com untuk anda yang ingin menggunakan tungku atau tuam buat si kecil.

1. Waktu Terbaik

Selalunya tuaman dilakukan selepas memandikan bayi. Apabila bayi sudah selesa mandi, boleh lakukan tuaman sebelum atau selepas mengurut badannya.

Boleh juga lakukan tuaman sebelum masuk tidur supaya si kecil dapat tidur dengan lebih nyenyak. Selepas tuam, bolehlah bedung bayi kemas-kemas supaya lebih selesa.

Foto Kredit: istockphoto.com

2. Cara Guna Tungku Bayi

Tungku bayi perlu dipanaskan suam-suam sebelum digunakan supaya bayi mendapat khasiatnya.

Anda boleh panaskan tungku bayi dengan menggunakan seterika sehingga terasa hangat. Boleh juga  letakkan di atas periuk nasi asalkan tidak terlalu panas untuk kulit bayi.

Cuba dulu di belakang tapak tangan supaya tidak terlalu panas untuk bayi. Kemudian barulah letakkan tuaman ini pada bahagian tubuh bayi.

tungku bayi
Foto Kredit: diarihatianaa.blogspot.my

3. Tempat-tempat Yang Perlu Dituam

Mengikut petua orang dulu-dulu, bayi seeloknya dituam pada bahagian belakangnya. Lebih tepat lagi dari bahu terus ke pinggang.

Tuamkan juga pada bahagian perut, ari-ari, dan bahagian pelipat kaki serta tapak kaki selama beberapa minit. Ia dipercayai dapat mengurangkan kembung pada bayi.

Bagi bayi lelaki, boleh tuamkan pada alat kelaminnya untuk elakkan angin pasang.

Foto Kredit: imgrum.org

4. Sampai Bila Bayi Perlu Dituam?

Kata orang tua-tua, bayi perlu dituam sehingga sudah pandai meniarap, iaitu sekitar  5 ke 6 bulan. Ada juga yang berpendapat ia boleh dilakukan sehingga usia bayi 1 tahun.

Semuanya bergantung pada ibu bapa dan juga keselesaan bayi. Sama juga seperti rutin sendawakan bayi selepas menyusu, apabila si kecil sudah semakin besar dan tidak bermasalah tanpa bantuan ibu bapa, maka kita tidak perlu risau tentang keselesaannya lagi.

Foto Kredit: wtkr.com

5. Cara Simpan Tuam Bayi

Tuam bayi ini boleh digunakan selagi balutan kain atau bunjutnya masih elok. Untuk memastikan aroma dan khasiat daripada herba tahan lebih lama, eloklah kalau ia disimpan dalam bekas kedap udara selepas digunakan.

Foto Kredit: alibaba.com

6. Buat Sendiri Dengan Bahan Semulajadi

Memang tidak dapat dinafikan tungku bayi memang banyak terjual secara ‘online’. Tapi mengapa perlu membazir jika boleh buat sendiri di rumah. Kita juga boleh putuskan sendiri bahan apa yang mahu digunakan di dalam tuam tersebut.

Untuk melihat cara membuat tungku bayi dengan lebih lanjut, boleh rujuk artikel kami ini : Cara Buat Tuam Bayi Yang Selamat & Mudah. DIY Saja!

tuam bayi
Foto Kredit: amazon.com

7. Tungku Bayi Sekadar Memberi Keselesaan, Bukannya Rawatan

Harus diingat bahawa menuam bayi bukanlah jawapan bagi segala ketidakselesaan yang dialami oleh bayi. Teknik ini hanya boleh digunakan untuk melegakan rasa ketidakselesaan yang tidak serius pada bayi.

Jika bayi masih menangis walaupun bermacam ikhtiar sudah dilakukan, ibu ayah jangan teragak-agak pula untuk mendapatkan nasihat daripada doktor.

tuam bayi
Foto Kredit: ShutterStock

Jadikan Sebagai Rutin Tambahan

Memang adat Melayu kaya dengan tradisi perubatan yang sudah diamalkan beberapa generasi sehingga kini. Keberkesanannya juga dipercayai kerana penggunaan herba yang disyorkan terkenal dengan khasiat dalam memberi kelegaan dan kesembuhan buat pengamalnya.

Semoga perkongsian ini memberi sedikit informasi dan panduan tentang amalan tuam bayi yang masih dilakukan secara meluas di Malaysia. Walaupun ia tidak boleh dianggap sebagai rawatan bagi masalah kesihatan, anda boleh menjadikan tungku bayi sebagai rutin tambahan yang mudah dan selamat.

Apa yang orang lain cari?:

  • tuam bayi lelaki
  • cara guna tuam bayi
  • Cara tuam telur bayi lelaki

7 Tips Turunkan Berat Badan Selepas Bersalin Dengan Cepat

turunkan berat badan selepas bersalin

“Aduh, baby dah nak masuk 2 bulan tapi nampaknya berat badan aku masih juga sama. Stres betullah… Macam mana nak turunkan berat badan selepas bersalin ni ya?”

Masa mengandung lagi mungkin ada ibu-ibu yang dah rasa stres dengan kenaikan berat badan masing-masing. Bila dah bersalin, badan pula menggeleber dan tidak seperti waktu zaman anak dara dulu. Hakikatnya, bukan mudah nak turunkan berat badan selepas bersalin dan kembali ke bentuk asal.

Apapun, dengan usaha dan strategi yang betul, anda pasti boleh melakukannya. Jom tengok beberapa tips di bawah untuk membantu anda menjayakan misi ini.

7 Tips Turunkan Berat Badan Selepas Bersalin Dengan Cepat

Berikut adalah tips turunkan berat badan selepas bersalin

1. Amalkan Pemakanan Sihat Sejak Mengandung

Sejak mengandung lagi, seeloknya tabiat pemakanan telahpun dikawal. Memang ada hari-hari tertentu kita mengidam dan rasa nak makan sepuas-puasnya. Tapi, kehamilan tak boleh dijadikan alasan bagi anda ‘makan untuk 2 orang’. Peningkatan berat badan mendadak semasa hamil adalah tidak sihat dan boleh mengundang risiko terhadap kehamilan.

Selepas bersalin juga, rutin pemakanan yang sihat semasa berpantang sangat membantu untuk mencepatkan pemulihan luka bersalin, memberi tenaga dan membantu menurunkan berat badan. Tapi selepas berpantang, jangan pula balas dendam dan makan semahunya. Sekiranya anda menyusukan bayi, jangan pula mengamalkan diet yang ekstrem. Sebaliknya, tukarkan diet harian kepada pemakanan yang lebih sihat supaya bayi mendapat nutrisi yang mencukupi.

tips turunkan berat badan selepas bersalin
Foto Kredit: healthxchange.sg

2. Penyusuan Badan

Menyusu badan memang bagus untuk bayi. Malahan, ia juga baik untuk ibu. Ini kerana, kajian menunjukkan bahawa menyusu badan akan dapat meningkatkan  tahap metabolisme ibu. Hasilnya, lemak-lemak degil di bahagian pinggul, peha dan perut mudah disingkirkan.

Tahukah anda komposisi utama susu ialah air dan protein? Oleh itu banyakkan pengambilan protein dan air untuk menggalakkan penghasilan susu. Selain itu, anda juga boleh berikhtiar dengan makanan tambahan seperti kurma, air longan, dan halba untuk membanyakkan susu badan.

Sekurang-kurangnya, susukan bayi anda secara ekslusif hingga 6 bulan dan jika mampu teruskan lagi sehingga mencecah usia 2 tahun.

Foto Kredit: scmp.com

3. Aktif Bergerak

Walaupun waktu berpantang adalah waktu berehat, namun anda masih boleh bergerak dan melakukan beberapa aktiviti ringan. Cukuplah dengan banyakkan berjalan di dalam rumah atau mendukung bayi sambil mendodoikannya.Pergerakan ini dapat membantu otot-otot kembali kuat dan mengekalkan paras jisim tulang yang sihat.

Tapi jangan lasak sangat pula sampai keluar ber‘shopping’ dalam tempoh berpantang. Lebih-lebih lagi yang beranak melalui pembedahan.

Foto Kredit: shutterstock.com

4. Pakai Bengkung

Memang sejak dari dahulu lagi perempuan-perempuan Melayu mengamalkan pemakaian bengkung secara konsisten supaya dapat menjaga bentuk badan. Dengan pemakaian bengkung yang sesuai, badan secara automatik akan rasa cepat kenyang. Ia juga berfungsi untuk membakar lemak dan membuang lebihan angin dalam badan.

Bagi yang bersalin secara pembedahan adalah disyorkan untuk memakai bengkung moden tanpa perlu mengikat. Jika takut terlanggar bekas luka jahitan, lapikkan dengan tuala wanita bersih sebelum memakai. Walaupun tempoh berpantang sudah habis, anda masih boleh terus memakai bengkung supaya bentuk badan yang langsing dapat dikekalkan.

Foto Kredit: tanamera.com.my

5. Bertungku

Selain mengamalkan makanan berpantang dan berbengkung, bertungku juga patut diamalkan kerana khasiatnya pada ibu lepas bersalin. Haba daripada herba berkhasiat dapat membantu mengeluarkan peluh dan toksin berlebihan dalam badan.

Badan akan terasa lebih segar dan ringan. Luka pembedahan juga lebih mudah sembuh melalui bertungku. Amalkan bertungku selepas mandi pagi dan malam untuk mendapatkan manfaat bertungku sepenuhnya.

Foto Kredit: Harian Metro

6. Banyakkan Minum Air Kosong

Menyusu memang menyebabkan kita rasa cepat haus kerana cecair dalam badan yang keluar. Oleh itu, ibu lepas bersalin digalakkan untuk banyakkan minum air bukan sahaja untuk tujuan menyusu malah ia merupakan cara mudah dan berkesan untuk menyingkirkan toksin dalam badan dalam membantu mengempiskan perut.

Bila anda minum banyak air, perut juga tidak terasa kosong dan membuatkan anda kurang makan. Amalkan minum segelas air kosong sebelum makan supaya tidak terlebih makan.

Foto Kredit: authorityngr.com

7. Dapatkan Rehat Secukupnya

Waktu awal kelahiran memang tidak dapat dinafikan bahawa waktu tidur anda banyak terganggu kerana bayi yang terbangun tengah malam kerana minta disusukan. Rehat yang tidak mencukupi juga membuatkan kadar metabolisme dalam badan menurun. Akibatnya, makin susah nak turunkan berat badan selepas bersalin. Oleh itu, dapatkan rehat secukupnya dalam kesempatan yang ada.

Ibu berpantang boleh memanfaatkan waktu bayi tidur untuk sama-sama tidur sebentar untuk mengembalikan tenaga yang hilang kerana berjaga malam. Waktu tidur yang mencukupi serta pemakanan dan gaya hidup sihat pasti dapat membantu anda mendapatkan berat badan yang diinginkan.

Foto Kredit: popsugar.com

Yang Penting,Elak Stres!

Untuk mendapatkan kembali bentuk badan asal bukanlah perkara yang mudah. Namun, anda perlu bersabar dan jangan cepat berputus asa. Berilah badan anda sedikit masa.

Bayangkan, berat badan anda naik dalam masa 9 hingga 10 bulan sepanjang tempoh bersalin. Jadi, jangan harapkan semua berat badan ini dapat ‘hilang’ dalam masa 1 atau 2 bulan saja, kan?

Kalau masih buntu, apa kata hubungi kami di PantangPlus.com untuk mengetahui cara turunkan berat badan selepas bersalin dengan lebih mendalam.

Apa yang orang lain cari?:

  • cara cepat turunkan berat badan selepas bersalin
  • petua turunkan berat badan dalam pantang
  • tips turunkan berat badan dalam pantang
  • tips turunkan berat dengan cepat selepas bersalin

Cara Penyediaan Mandian Herba Bersalin. Biar Segar Dan Berseri!

mandian herba bersalin

“Lepas bersalin ni rasa tak selesa pula badan. Orang kata, mandian herba bersalin bagus untuk kesegaran. Tapi dengar macam leceh nak buat. Apa agaknya bahan-bahannya ya?”

Mandian herba bersalin adalah antara rutin yang diamalkan oleh wanita berpantang sejak turun-temurun, termasuklah dalam masyarakat Melayu. Selain memberi aroma yang harum, ia juga dipercayai mempunyai khasiat tertentu dalam membantu mempercepatkan proses pemulihan ibu bersalin.

Sebenarnya, cara penyediaan mandian herba bersalin ini amat mudah. Suami pun boleh buatkan untuk isteri yang sedang berpantang.

Berikut adalah cara-caranya.

Cara Penyediaan Mandian Herba Bersalin. Biar Segar & Berseri!

Ada banyak ramuan yang digunakan dalam mandian herba bersalin. Ada yang mudah kita jumpa, dan sebahagiannya mungkin agak sukar didapati.

1. Sediakan Bahan

Pada asasnya, bahan-bahan yang boleh digunakan adalah:

  • Daun Kunyit
  • Hirisan Lengkuas & Halia
  • Daun Pandan
  • Serai Wangi
  • Halba
  • Kayu Manis

Seeloknya, kesemua ramuan ini direbus menggunakan periuk tanah.

Jika anda mempunyai kesempatan dan mahu menambahkan lagi kesan dalam mandian herba bersalin ini, boleh juga menggunakan bahan berikut:

  • Daun Inai
  • Daun Mengkudu
  • Daun Kantan
  • Daun Kunyit Hitam
  • Daun Lemuni
  • Daun Lempoyang
  • Halba
  • Manjakani
  • Limau Purut

Masukkan bahan-bahan ini ke dalam sebuah periuk berisi air. Potong / hiriskan sedikit mengikut kesesuaian.

Foto Kredit: youtube.com

2. Rebus

Semua bahan ini kemudiannya direbus seperti biasa sehingga ia menjadi layu. Semasa direbus, satu rumah akan menjadi harum dan wangi.

Secara tak langsung, menjadi terapi juga kepada si ibu yang sedang berpantang.

mandian herba bersalin
Foto Kredit: bamboothaimassage.net

3. Bancuhkan Pati Rebusan Dengan Air Biasa

Air rebusan ini kemudiannya dicampurkan dengan sedikit air biasa sehingga mencapai suhu suam.

Daun-daun dan bahan rebusan jangan terus dibuang. Ia sesuai dibuat menggosok tubuh badan perlahan-lahan.

Foto Kredit: sinarharian.com.my

4. Boleh Juga Disediakan Dalam Bentuk Bunjut

Kalau nak senang, boleh juga ikatkan kesemua bahan ini dalam kain kasa yang dibunjut rapi.

Bunjut ini boleh disimpan dalam peti sejuk dan digunakan semula untuk mandian seterusnya.

Sekali rebus, air daun begini boleh digunakan berulang kali sampailah warna kuning pada air makin menipis. Sesetengah bidan berpendapat ia boleh digunakan lagi untuk 3-7 kali mandi, bergantung kepada berapa banyak daun yang direbus.

Foto Kredit: pinterest.co.uk

5. Amalkan Langkah Keselamatan

Semasa mandi, sebaiknya ibu-ibu duduk di atas bangku yang selesa agar mudah mencapai besen mandian. Dapatkan posisi selesa dan elakkan bercangkung ketika mandi.

Kalau boleh, dapatkan seseorang untuk membantu menyediakan air mandian. Jangan mengangkat besen yang berat dengan sendiri ya.

bertangas selepas bersalin
Foto Kredit: asiaone.com

Kini, Ia Mudah Didapati Dalam Bentuk Paket

Kita cukup bertuah kerana hari ini, set mandian herba bersalin telah banyak dijual di pasaran. Ianya telah dipaketkan agar ibu-ibu dapat membuat persediaan awal dan lebih mudah menyediakannya di rumah. Ibu boleh membelinya dalam bentuk pakej lengkap set berpantang mahupun dalam bentuk paket mandian herba yang berasingan.

Paket bungkusan mandian herba bersalin ini biasanya kelihatan seperti paket uncang atau bunjut yang perlu direbus seperti teh.

Jadi, ibu yang tinggal di bandar tak perlu risau jika anda tidak berkesempatan untuk mendapatkan semua ramuan ini. Terdapat banyak pilihan untuk anda mengamalkan mandian herba bersalin, walaupun hanya berpantang sendiri di rumah.

Boleh Diamalkan Mengikut Keselesaan

Ramai wanita yang mengakui bahawa tubuh akan berasa lebih ‘sedap’ dan segar selepas mengamalkan mandian herba bersalin ini.

Maka, bagi yang berkesempatan, bolehlah mengamalkan mandian ini setiap hari atau sekurang-kurangnya selama 2 minggu selepas bersalin.

Mudah-mudahan, anda juga mendapat khasiat serta manfaatnya!

Apa yang orang lain cari?:

  • bahan bahan mandian herba
  • Cara buat mandian herba sendiri
  • mandian herba
  • Mandian herba bersalin terbaik
  • uncang terapi kaki