5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya

bertangas selepas bersalin

“Berurut dah, mandi lulur pun dah. Segar sikit rasa badan ni. Bidan cakap nanti nak bertangas pula. Bertangas tu apa? Macam mana cara bertangas ni sebenarnya?”

Kebanyakan wanita, terutamanya anak muda mungkin tak ramai tahu atau mengamalkan tradisi bertangas. Ia adalah antara amalan yang lebih sinonim dengan wanita selepas bersalin.

Sungguhpun tidak begitu popular, tradisi bertangas masih lagi dilakukan oleh mereka yang pakar dan telah dimodenkan.

Mari ketahui apa sebenarnya proses dan ramuan yang terlibat, cara bertangas dan bagaimana ia menyumbang kepada kesihatan wanita.

5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya

1. Apakah Bertangas?

Bagi yang belum tahu, bertangas adalah proses ‘mandi wap’ yang melibatkan anggota sulit wanita, iaitu vagina. Ia dilakukan bagi membuang bau badan, melancarkan peredaran darah dan haid, serta menjaga kesihatan faraj.

Selain menjadi tradisi masyarakat Melayu kita, ia juga turut diamalkan dalam masyarakat lain di luar negara contohnya di negara-negara jiran kita seperti Indonesia dan Thailand. Di negara Barat juga, ia lebih dikenali sebagai proses ‘vaginal steaming’.

Foto Kredit: dealtoday.vn

2. Tangas Kering & Tangas Basah

Menurut Ruzita Jamaluddin, pemilik Spa Mawar Putih, terdapat 2 jenis bertangas iaitu:

  • Tangas Kering – menggunakan batu sungai yang dipanaskan selama satu jam di atas api kecil dan diletakkan serbuk tangas diperbuat daripada herba terpilih. Asapnya inilah yang akan menghangatkan bahagian sulit wanita. Tangas kering ini dianggap lebih ringkas dan tidak terlalu merimaskan bagi yang tak tahan panas.
  • Tangas Basah – menggunakan air panas yang dididih bersama daun herba terpilih. Wapnya dirasai seolah-olah sedang bersauna.
Foto Kredit: definitions-long.cf

3. Kebaikan Bertangas

Terdapat banyak kebaikan bertangas antaranya adalah membantu ibu bersalin melancarkan pengaliran darah nifas, mengeluarkan toksin, serta membantu melangsingkan tubuh.

Herba-herba terpilih yang digunakan juga dipercayai dapat mengelakkan kekenduran rahim, serta mempercepatkan kesembuhan pada luka jahitan selepas bersalin.

Rawatan ini tidak terhad kepada wanita selepas bersalin saja kerana ia juga dikatakan mampu mencegah masalah bau dan keputihan pada vagina.

4. Cara Bertangas

Berikut adalah cara bertangas, seperti yang dirujuk melalui The Asian Parent Malaysia

Cara Bertangas Kering

Bahan-bahannya:

• serbuk manjakani
• daun inai
• kunyit hidup
• jintan hitam
• halba
• garam kasar
• limau nipis
• asam gelugur

Caranya :

Mula-mula panaskan batu sungai atau batu tanah liat di atas dapur. Alaskan daun sirih dalam periuk atau mangkuk tanah. Masukkan batu yang telah pun betul-betul panas. Letakkan ramuan yang telah ditumbuk halus di atas batu. Sedia untuk digunakan.

Cara Bertangas Basah

Bahan-bahannya:

• halia
• biji atau serbuk manjakani
• daun sirih
• garam kasar
• lengkuas
• jintan hitam
• serai wangi
• halba

Caranya :

Rebus semua bahan bersama air sehingga mendidih. Seeloknya rebuskan di dalam periuk tanah. Gunakan kerusi khas atau sediakan tempat bertangas yang sesuai. Bertangas selama 15-30 minit. Air yang telah sejuk boleh dijadikan bahan pencuci bahagian sulit.

*Untuk mendapatkan kesan wap bahan rebusan tadi secara menyeluruh, boleh juga berselubung menggunakan kain pada paras leher sehingga ke kaki (seperti berkemban).

*Sementara menunggu tempoh 30 minit tersebut, senaman kemutan otot rahim (senaman Kegel) juga boleh dialakukan untuk kekuatan otot alat sulit dan rahim.

bertangas selepas bersalin
Foto Kredit: majesticunicorn.biz

5. Tangas Tradisional Dan Moden

Tangas tradisional melibatkan bahan yang agak sukar didapati seperti menggunakan tikar pandan, periuk tanah dan prosesnya mungkin leceh untuk dilakukan sendiri di rumah.

Namun dengan perubahan zaman, kini proses ini bertambah mudah dan khidmatnya juga tersedia di kebanyakan spa yang berkonsepkan tradisional Melayu.

Malah, pelbagai produk seperti kerusi khas dan set bertangas telah dipakejkan dengan lengkap agar tradisi ini terus dapat dihidupkan lagi hingga ke hari ini.

cara bertangas
Foto Kredit: healthclue.org

Sihat Luaran & Dalaman

Ringkasnya, amalan bertangas bukan saja membantu memulihkan wanita lepas bersalin, tetapi ia juga menawarkan pelbagai khasiat kepada wanita bujang.

Bagi yang belum biasa melakukannya, rujuklah pada juruterapi spa yang bertauliah untuk kali pertama melakukannya. Kemudian, bolehlah lakukan sendiri di rumah dan diamalkan secara konsisten.

Apa yang orang lain cari?:

  • Bertangas
  • bertangas lepas salin
  • bertangas selepas haid
  • cara bertangas d
  • Kebaikan bertangas sebelum berkahwin
  • kebaikan tangas anak dara
  • Keburukan bertangas

Bolehkah Bayi Mandi Air Sejuk? Kalau Demam Macam Mana?

“Leceh juga nak siapkan air mandi ni. Nak kena suam elok, kalau tak menjeritlah jawabnya nanti. Bila agaknya boleh bagi bayi mandi air sejuk ya?”

Kalau nak ikutkan memanglah lagi senang kalau bayi boleh mandi air paip saja. Tak perlu nak tuang air panas dan adjust suhunya dalam besen. Tapi risau juga kalau-kalau tindakan ini akan membuatkan bayi mudah terkena batuk, selsema, demam dan sebagainya.

Bila ditanya pada orang tua, ada yang berpendapat mandikan bayi dengan air sejuk lagi baik sebab tulang bayi akan menjadi kuat. Malah, ada tradisi turun-temurun orang Rusia yang mencelup anak-anak kecil dalam air ais kerana dipercayai ‘anak akan membesar lebih sihat’.

Jadi, bolehkah sebenarnya bagi bayi mandi air sejuk? Kalau boleh, sejak umur berapa? Apa yang perlu diperhatikan supaya mereka benar-benar selesa dan selamat?

Suhu Mandi Bayi Yang Paling Sesuai

Bagi orang dewasa, sebenarnya mandi air panas atau sejuk kedua-duanya mempunyai manfaat tersendiri. Namun, suhu air mandi yang paling sesuai untuk bayi, terutamanya bayi baru lahir adalah suhu suam, sekitar 37 darjah celsius, iaitu bersamaan dengan suhu badan manusia. Suhu ini adalah suhu yang selesa untuk bayi dan tidak akan membuatnya terkejut.

Anda tak semestinya menggunakan termometer untuk menyukat suhu air mandian bayi yang tepat. Sebaliknya, anda boleh mengagak suhu yang selesa dengan mencelup bahagian siku anda ke dalam besen mandi bayi. Cukup dengan memastikan ia tak terlalu panas atau terlalu sejuk, ia sudahpun dikira selesa dan selamat untuk bayi.

Foto Kredit: tesco-baby.com

Jadi, Bolehkah Bayi Mandi Air Sejuk?

Berbalik kepada persoalan di atas, jawapannya bergantung kepada keadaan. Biasanya di Malaysia suhu air paip tidaklah terlampau sejuk, kecuali ketika hujan, waktu malam, atau awal pagi.

Seeloknya suhu air mandian bayi baru lahir adalah suam dan selepas berusia 3 bulan, suhu air bolehlah diubah secara bertahap. Ini kerana, apabila bayi semakin besar, barulah tubuhnya mampu mengawal selia suhu dengan lebih efektif. Apapun, dinasihatkan agar air suam tetap digunakan ketika mandi malam atau ketika cuaca sejuk.

Selain suhu air mandian bayi, jangan lupa mengambil kira suhu bilik dan keringkan bayi secepat mungkin kerana kedua-dua faktor ini juga boleh membuat bayi berasa sejuk.

Foto Kredit: momjunction.com

Perlukah Bayi Mandi Air Sejuk Untuk Menurunkan Suhu Badan Ketika Demam?

Mungkin ada yang percaya bahawa cara paling mudah menurunkan suhu badan yang tinggi ketika demam adalah dengan mandi air sejuk. Namun ini sebenarnya merupakan satu kesilapan yang tidak seharusnya dipraktikkan, terutamanya buat bayi.

Sebaliknya, apa yang lebih disarankan adalah melakukan tepid sponging atau teknik menyapu tubuh dengan menggunakan tuala lembab yang dicelup dalam air suam.

Menurut Dr Abdul Rahim Nor, air suam akan membantu pembuluh darah agar mengembang lalu membuka pori-pori yang memudahkan keluarnya panas dari tubuh. Penggunaan air sejuk atau air ais hanya akan meningkatkan suhu badan kerana pembuluh darah di kulit akan mengecut hingga panas dari tubuh terhalang untuk keluar dari kulit.

Foto Kredit: bundoo.com

Tanda Yang Perlu Diperhatikan

Oleh kerana kulit bayi amat sensitif, ibu ayah perlu lebih peka terhadap reaksi semasa bayi mandi air sejuk atau air panas.

Jika kulit bayi menjadi kemerahan apabila bersentuhan dengan air, ini bermakna ia mungkin terlalu panas. Air yang terlalu sejuk pula boleh membuat bayi menggigil dan nampak sedikit kebiruan. Pada beberapa hari pertama kelahiran, bayi tidak perlu dimandikan terlalu lama. Malah, memadailah dengan mencuci tubuh bayi dengan air suam tanpa terlalu disabunkan.

Sesetengah bayi akan menangis ketika mandi kerana mungkin berasa kurang selesa atau tidak suka mandi. Ibu ayah juga mungkin masih kekok dan tidak dapat bertenang apabila tangisan bayi mula kedengaran sebaik anggota tubuhnya mencecah air. Namun selepas beberapa kali dimandikan, ibu ayah akan berasa semakin konfiden dan bayi juga akan terbiasa dengan rutin tersebut.

Apa yang orang lain cari?:

  • mandi air sejuk semasa berpantang

Cara Urut Bayi Selepas Mandi, Biar Mudah Tidur Malam

cara urutan bayi

“Letihnya berjaga semalaman sebab baby asyik meragam. Sembelit ke? Kembung ke? Mungkin kena urut sikit agaknya baru selesa. Macam mana cara urutan bayi yang bagus ya?”

Pernahkah kita pergi memanjakan diri di spa? Ada juga muzik perlahan, pencahayaan yang malap, aroma yang menenangkan, dan yang paling seronok tentulah urutan yang melegakan badan. Walaupun diurut berjam-jam, rasa macam sekejap saja masa berlalu. Siap boleh tertidur lagi!

Begitulah keistimewaan urutan badan yang bukan saja dapat dinikmati oleh orang dewasa, tetapi juga anak kecil termasuklah bayi. Selepas mandi adalah waktu yang ideal untuk mengurut bayi. Dengan cara urut bayi yang betul, lebih mudah mereka tidur nyenyak sepanjang malam.

Cara Urut Bayi Selepas Mandi, Biar Mudah Tidur Malam

Cara urut bayi yang berkesan boleh memudahkan bayi untuk tidur lena pada waktu malam.

Berikut adalah cara urut bayi yang boleh anda praktikkan setiap hari.

1. Sediakan Tempat Yang Selesa

Pertama sekali, sediakan tempat yang paling selesa untuk mengurut bayi. Keringkan bayi dengan tuala selepas mandi supaya bayi tidak berasa sejuk. Pakaikan lampin jika anda khuatir bayi akan membuang air semasa diurut.

Pastikan semua kelengkapan telah ada di sisi supaya anda tidak perlu bangun dan bergerak ke mana-mana sepanjang sesi urutan nanti.

Antara kelengkapan yang akan digunakan adalah:

  • minyak urut
  • tuala kecil
  • pakaian bayi
  • selimut bayi
Urut Bayi
Foto Kredit: thechampatree.com

2. Tumpukan Perhatian Terhadap Bayi

Sebaik-baiknya anda juga perlu berada dalam keadaan yang selesa untuk mengurut bayi. Basuh kedua-dua belah tangan dengan bersih terlebih dulu dan matikan telefon bimbit agar anda dapat betul-betul fokus pada bayi.

Bercakap-cakaplah dengan bayi dan beritahunya bahawa anda akan mengurutnya. Walaupun bayi belum memahami perkataan, kata-kata anda dapat memberi isyarat tertentu buat bayi dan membuatnya berasa selamat.

Cara Urut Bayi

3. Mula Dari Kaki

Sebenarnya anda boleh memulakan urutan pada mana-mana anggota badan yang paling disukai oleh bayi. Namun, kaki adalah anggota yang sesuai kerana ia kurang sensitif berbanding bahagian-bahagian lain.

Mula-mula, oleskan sedikit minyak dan urutkan bahagian tapak kaki, tumit, dan ibu jari. Kemudian, beralih ke bahagian buku lali dan seterusnya ke peha. Gunakan sedikit daya untuk menggenggam peha bayi dan tariknya ke arah bawah.

Urut Bayi

4. Perut

Dengan menggunakan kedua-dua belah ibu jari, buat urutan dari bahagian pusat ke arah luar. Gerakkan jari perlahan-lahan daripada perut ke dada.

Sekiranya bayi selalu kembung, boleh gunakan teknik urutan ‘I Love You’, iaitu dengan membuat gerakan seperti huruf ‘I’, ‘L’, dan ‘U’ seperti dalam rajah di bawah.

Cara urutan bayi
Foto Kredit: pinterest.com

5. Dada

Letakkan kedua belah tangan anda di atas kedudukan jantung bayi. Kemudian, usap ke luar dan leperkan tapak tangan anda pada dadanya. Ulangi beberapa kali.

Urut Baby
Foto Kredit: newbornbaby.com.au

6. Bahu Ke Tapak Tangan

Sekarang letakkan kembali kedua-dua tangan anda di atas dada bayi. Ambil salah satu tangannya dan urutkan bahagian dari bahu sehingga ke pergelangan tangan.

Seterusnya, buat gerakan bulatan kecil pada tapak setiap tangannya dengan ibu jari anda.Lakukan pada kedua-dua belah tangan.

Cara Urut Baby
Foto Kredit: dreamstime.com

7. Belakang

Seterusnya, tiarapkan bayi anda dan mula mengurut dari bahu dan turun ke bahagian tulang belakang hingga ke punggung.

Akhiri dengan membuat satu usapan memanjang dari bahu hingga ke hujung kaki. Gunakan sedikit tekanan dan ulangi usapan ini beberapa kali.

Cara Urut Bayi
Foto Kredit: parentlane.com

8. Tamatkan Sesi

Selepas selesai, pakaikan bayi dengan pakaian dan berilah pelukan kepadanya. Kemudian bolehlah menyusu dan mendodoikannya. Bayi akan rasa selesa dan mungkin terus tertidur selepas beberapa ketika.

Jika bayi meragam dan meronta semasa sedang diurut, tak perlu dipaksa. Tamatkan sesi dan cuba lagi pada lain waktu.

Urut Baby

Jadikan Sebahagian Rutin Tidur

Apabila bayi tahu dia akan diurut, secara automatiknya bayi juga tahu bahawa waktu tidurnya sudah hampir tiba.  Maka apabila urut bayi dilakukan dengan konsisten, secara tidak langsung ia juga akan memberi isyarat untuk bayi tidur dengan lebih mudah.

Selamat mencuba!

Apa yang orang lain cari?:

  • tempat urut kaki demam
  • urut baby lepas mandi
  • urutan baby selepas mandi

Urutan Ini Akan Melegakan Sakit Kepala Tanpa Perlu Makan Panadol

cara hilangkan sakit kepala

“Aduhai, berdenyut-denyut rasa kepala ni. Malasnya nak telan ubat… Apa lagi cara hilangkan sakit kepala yang boleh dibuat ya.”

Tahukah anda, selain memakan ubat penahan sakit, ada cara hilangkan sakit kepala yang boleh dilakukan dengan cepat dan efektif. Teknik yang dimaksudkan adalah sejenis urutan yang dikenali sebagai acupressure.

Menurut sebuah artikel daripada Bright Side, ia adalah salah satu jenis acupunture dan refleksoterapi, namun ia boleh dilakukan oleh sesiapa saja tanpa memerlukan pakar. Teknik urutan ini telah dibuktikan oleh beberapa kajian dan penelitian saintifik.

Urutan Ini Akan Melegakan Sakit Kepala Tanpa Perlu Makan Panadol

Cara hilangkan sakit kepala ini memerlukan anda untuk mengurut pada 6 tempat / titik seperti dalam gambar di bawah.

Mula-mula, duduk dalam posisi yang selesa dan relaks. Urut setiap tempat yang ditunjukkan dengan gerakan membulat atau menekannya dengan agak kuat selama 30 saat hingga 1 minit.

1. Titik Di Antara Kening

Titik yang terletak antara kening ini adalah lokasi di mana batang hidung bertemu dengan dahi.

Mengurut kawasan ini boleh melegakan rasa letih pada mata.

2. Dua Titik Di Hujung Kening

Dua titik pada hujung kening ini dipercayai mampu mengurangkan selsema di samping menajamkan penglihatan.

3. Dua Titik Di Bawah Tulang Pipi

Urutan di kedua-dua titik ini membantu mengatasi masalah sinus, mengurangkan sakit kepala, sakit gigi serta menghilangkan stres.

4. Dua Titik Pada Tengkuk

Urutlah pada kedua-dua titik yang ditunjukkan pada gambar di bawah untuk melegakan hidung tersumbat, sakit mata dan telinga, sakit kepala yang kuat ataupun migrain.

5. Titik Di Atas Telinga

Bahagian atas telinga ini dapat mengurangkan rasa sakit pada bahagian tersebut di samping merawat keletihan mata. Lakukan pada kedua-dua belah kepala.

6. Titik Berdekatan Pangkal Ibu Jari

Tekanan atau urutan membulat pada titik ini mampu mengurangkan rasa sakit belakang, sakit gigi, dan tekanan pada otot leher.

Lakukan urutan yang sama pada kedua-dua belah tangan.

Cara Hilangkan Sakit Kepala Yang Unik Tapi Berkesan

Menurut sumber, rasa sakit kepala yang anda alami akan menghilang sedikit demi sedikit semasa melakukan urutan tersebut ataupun selepas 5-10 minit sesi mengurut selesai.

Mudah saja, bukan? Mudah-mudahan teknik yang dikongsikan ini mampu mengatasi rasa sakit kepala yang anda alami. Tak payahlah susah-susah nak telan ubat lagi.

 

Sumber: Springer, Bright Side

Apa yang orang lain cari?:

  • cara hilangkan sakit kepala
  • cara menghilangkan pening kepala
  • hilangkan sakit kepala
  • petua hilangkan sakit kepala
  • titik acupunture kepala
  • cara tidur sakit kepala belakang
  • sakit kepala kerana tak cukup tidur
  • ubat sakit kepala angin

7 Jenis Makanan Berangin Yang Perlu Dielakkan Oleh Ibu Menyusu

makanan berangin ibu menyusu

“Aduh, dari tadi baby asyik meragam je… Kembung perut ke? Apalah makanan berangin yang aku dah makan tadi agaknya.”

Bila dah jadi ibu menyusu, secara automatiknya kita akan jadi lebih peka terhadap apa yang dimakan setiap hari. Bukannya boleh ‘bedal’ semuanya walaupun dah habis berpantang. Takut kalau tersalah makan, kesannya akan terkena pada bayi yang disusukan pula.

Selain alahan, antara yang boleh merisaukan ibu-ibu adalah apabila anak diserang kembung perut. Salah satu punca utama adalah daripada makanan yang dimakan oleh ibu, terutamanya bagi bayi bawah 6 bulan yang masih belum apa-apa makanan tambahan selain susu ibu.

Oleh itu, adalah baik untuk ibu membuat senarai serta memberi perhatian kepada beberapa jenis makanan berangin seperti berikut.

7 Jenis Makanan Berangin Yang Perlu Dielakkan Oleh Ibu Menyusu

1. Susu / Produk Tenusu

Walaupun susu membekalkan pelbagai khasiat untuk ibu, namun sebenarnya susu adalah salah satu punca masalah kembung perut pada bayi. Laktos ialah gula semulajadi yang terdapat pada produk tenusu dan menghasilkan banyak ‘angin’.

Bukan sekadar susu saja, malah produk-produk tenusu seperti keju, yogurt, aiskrim, atau apa-apa olahan makanan yang bersusu juga boleh menyebabkan sesetengah bayi mencetuskan reaksi alahan atau ketidakselesaan selepas pengambilannya.

makanan berangin
Foto Kredit: agriculturewire.com

2. Buah-buahan Sitrus

Buah-buahan yang berfungsi sebagai sumber vitamin semulajadi adalah amat penting untuk tubuh. Selain mengekalkan kesihatan badan, ia juga melancarkan sistem penghadaman pada ibu serta bayi.

Oleh itu, jika anda mengalami masalah sembelit, makanlah buah-buahan sitrus seperti limau, oren, dan lemon. Manakala buah-buahan seperti aprikot, prune, pear, dan plum juga dapat membantu fungsi yang sama. Namun jika dimakan terlalu banyak, ia juga boleh menjadikan bayi anda mengalami sakit perut.

Foto Kredit: buzzle.com

3. Kobis

Perhatikan beberapa jenis sayuran hijau, terutamanya sayuran seperti kobis, brokoli, taugeh dan asparagus.

Menurut sesetengah sumber, ada bayi yang tidak serasi akan berasa ‘angin’ atau kembung selepas anda memakan sayuran jenis ini.

Foto Kredit: dreamstime.com

4. Coklat & Kafein

Malangnya, makanan kegemaran kebanyakan wanita iaitu coklat tergolong dalam kumpulan makanan yang boleh menjadi punca ‘angin’.

Ini kerana, coklat mengandungi kafein, seperti mana yang juga terdapat dalam teh dan kopi.

Foto Kredit: flickr.com

5. Minuman Berkarbonat

Seperti yang diketahui ramai, air berkarbonat sepatutnya tidak diambil secara berlebihan kerana kandungan gulanya yang tinggi.

Dikenali juga sebagai ‘air gas’, air ini mengandungi belon udara yang perlu dilepaskan oleh tubuh selepas meminumnya. Inilah yang menjadi punca ‘angin’ dalam perut bayi.

Foto Kredit: coach.nine.com.au

6. Kacang

Umumnya, tak ada masalah memakan kacang bagi ibu menyusu melainkan anda memang alah terhadapnya. Namun, kacang adalah salah satu bahan makanan yang sering menimbulkan reaksi alahan terhadap bayi.

Jadi jika ia kali pertama anda memakannya semasa menyusukan bayi, ambillah dalam kuantiti yang sederhana terlebih dahulu.

Foto Kredit: tribune.com.pk

7. Telur

Seperti kacang, telur adalah antara makanan yang menyebabkan alergi pada bayi. Ini adalah kerana kandungan sulfur yang terkandung di dalamnya akan membangkitkan rasa tidak selesa bagi sesetengah orang, terutamanya bayi.

Foto Kredit: bettycrocker.com

Jangan Terlalu Risau

Walaupun ada beberapa jenis makanan yang mungkin menyebabkan bayi anda berasa tidak selesa, ‘angin’ atau kembung perut, jangan jadikan ia penghalang untuk anda mengamalkan diet yang seimbang.

Jika anda merasakan bahawa sesetengah makanan menyebabkan bayi anda sensitif, cuba elakkan makanan tersebut selama seminggu dan lihat hasilnya. Setelah bayi sihat, cuba lagi makanan tersebut dalam kuantiti yang kecil. Dengan cara ini, lebih mudah untuk anda mengenalpasti apakah sebenarnya makanan yang tidak dapat diterima oleh bayi yang menyusu.

Apa yang orang lain cari?:

  • makanan berangin untuk ibu menyusu
  • makanan berangin
  • ibu menyusu bayi boleh makan sardin
  • bolehkah ibu menyusu makan bendi
  • bolehkah ibu menyusu makan kek
  • kuih sagu berangin
  • Petola boleh makan ketika menyusu
  • sardin bagi ibu menyusu
  • susu badan angin