7 Tips Menggunakan Tungku Bayi Dengan Betul, Baru Selesa!

tuam bayi

“Senangnya dah ada tungku bayi moden begini. Tak perlu susah-susah nak buat lagi. Tapi, macam mana nak guna ya?”

Selain penjagaan diri ketika berpantang, ibu-ibu juga perlu prihatin akan penjagaan bayi. Bayi yang sering menangis kadang kala bukannya kerana lampinnya basah atau lapar, tetapi rasa perut yang tidak selesa sehingga membuatnya tidur tak lena.

Oleh itu, adat Melayu lama sudah melazimi amalan tuam pada badan bayi. Tuam bukan sahaja sering dilakukan oleh wanita berpantang atau senggugut, malah ia boleh juga digunakan pada si kecil. Orang dulu-dulu juga sering menekankan amalan tungku bayi ini, lebih-lebih lagi pada bayi lelaki untuk mengelakkan ‘angin pasang’’.

7 Tips Menggunakan Tungku Bayi Dengan Betul, Baru Selesa!

Berikut adalah beberapa tips dari PantangPlus.com untuk anda yang ingin menggunakan tungku atau tuam buat si kecil.

1. Waktu Terbaik

Selalunya tuaman dilakukan selepas memandikan bayi. Apabila bayi sudah selesa mandi, boleh lakukan tuaman sebelum atau selepas mengurut badannya.

Boleh juga lakukan tuaman sebelum masuk tidur supaya si kecil dapat tidur dengan lebih nyenyak. Selepas tuam, bolehlah bedung bayi kemas-kemas supaya lebih selesa.

Foto Kredit: istockphoto.com

2. Cara Guna Tungku Bayi

Tungku bayi perlu dipanaskan suam-suam sebelum digunakan supaya bayi mendapat khasiatnya.

Anda boleh panaskan tungku bayi dengan menggunakan seterika sehingga terasa hangat. Boleh juga  letakkan di atas periuk nasi asalkan tidak terlalu panas untuk kulit bayi.

Cuba dulu di belakang tapak tangan supaya tidak terlalu panas untuk bayi. Kemudian barulah letakkan tuaman ini pada bahagian tubuh bayi.

tungku bayi
Foto Kredit: diarihatianaa.blogspot.my

3. Tempat-tempat Yang Perlu Dituam

Mengikut petua orang dulu-dulu, bayi seeloknya dituam pada bahagian belakangnya. Lebih tepat lagi dari bahu terus ke pinggang.

Tuamkan juga pada bahagian perut, ari-ari, dan bahagian pelipat kaki serta tapak kaki selama beberapa minit. Ia dipercayai dapat mengurangkan kembung pada bayi.

Bagi bayi lelaki, boleh tuamkan pada alat kelaminnya untuk elakkan angin pasang.

Foto Kredit: imgrum.org

4. Sampai Bila Bayi Perlu Dituam?

Kata orang tua-tua, bayi perlu dituam sehingga sudah pandai meniarap, iaitu sekitar  5 ke 6 bulan. Ada juga yang berpendapat ia boleh dilakukan sehingga usia bayi 1 tahun.

Semuanya bergantung pada ibu bapa dan juga keselesaan bayi. Sama juga seperti rutin sendawakan bayi selepas menyusu, apabila si kecil sudah semakin besar dan tidak bermasalah tanpa bantuan ibu bapa, maka kita tidak perlu risau tentang keselesaannya lagi.

Foto Kredit: wtkr.com

5. Cara Simpan Tuam Bayi

Tuam bayi ini boleh digunakan selagi balutan kain atau bunjutnya masih elok. Untuk memastikan aroma dan khasiat daripada herba tahan lebih lama, eloklah kalau ia disimpan dalam bekas kedap udara selepas digunakan.

Foto Kredit: alibaba.com

6. Buat Sendiri Dengan Bahan Semulajadi

Memang tidak dapat dinafikan tungku bayi memang banyak terjual secara ‘online’. Tapi mengapa perlu membazir jika boleh buat sendiri di rumah. Kita juga boleh putuskan sendiri bahan apa yang mahu digunakan di dalam tuam tersebut.

Untuk melihat cara membuat tungku bayi dengan lebih lanjut, boleh rujuk artikel kami ini : Cara Buat Tuam Bayi Yang Selamat & Mudah. DIY Saja!

tuam bayi
Foto Kredit: amazon.com

7. Tungku Bayi Sekadar Memberi Keselesaan, Bukannya Rawatan

Harus diingat bahawa menuam bayi bukanlah jawapan bagi segala ketidakselesaan yang dialami oleh bayi. Teknik ini hanya boleh digunakan untuk melegakan rasa ketidakselesaan yang tidak serius pada bayi.

Jika bayi masih menangis walaupun bermacam ikhtiar sudah dilakukan, ibu ayah jangan teragak-agak pula untuk mendapatkan nasihat daripada doktor.

tuam bayi
Foto Kredit: ShutterStock

Jadikan Sebagai Rutin Tambahan

Memang adat Melayu kaya dengan tradisi perubatan yang sudah diamalkan beberapa generasi sehingga kini. Keberkesanannya juga dipercayai kerana penggunaan herba yang disyorkan terkenal dengan khasiat dalam memberi kelegaan dan kesembuhan buat pengamalnya.

Semoga perkongsian ini memberi sedikit informasi dan panduan tentang amalan tuam bayi yang masih dilakukan secara meluas di Malaysia. Walaupun ia tidak boleh dianggap sebagai rawatan bagi masalah kesihatan, anda boleh menjadikan tungku bayi sebagai rutin tambahan yang mudah dan selamat.

Apa yang orang lain cari?:

  • Tungku bayi
  • cara tuam baby
  • cara tuam bayi kembung
  • tuam bayi lelaki

7 Tips Turunkan Berat Badan Selepas Bersalin Dengan Cepat

turunkan berat badan selepas bersalin

“Aduh, baby dah nak masuk 2 bulan tapi nampaknya berat badan aku masih juga sama. Stres betullah… Macam mana nak turunkan berat badan selepas bersalin ni ya?”

Masa mengandung lagi mungkin ada ibu-ibu yang dah rasa stres dengan kenaikan berat badan masing-masing. Bila dah bersalin, badan pula menggeleber dan tidak seperti waktu zaman anak dara dulu. Hakikatnya, bukan mudah nak turunkan berat badan selepas bersalin dan kembali ke bentuk asal.

Apapun, dengan usaha dan strategi yang betul, anda pasti boleh melakukannya. Jom tengok beberapa tips di bawah untuk membantu anda menjayakan misi ini.

7 Tips Turunkan Berat Badan Selepas Bersalin Dengan Cepat

Berikut adalah tips turunkan berat badan selepas bersalin

1. Amalkan Pemakanan Sihat Sejak Mengandung

Sejak mengandung lagi, seeloknya tabiat pemakanan telahpun dikawal. Memang ada hari-hari tertentu kita mengidam dan rasa nak makan sepuas-puasnya. Tapi, kehamilan tak boleh dijadikan alasan bagi anda ‘makan untuk 2 orang’. Peningkatan berat badan mendadak semasa hamil adalah tidak sihat dan boleh mengundang risiko terhadap kehamilan.

Selepas bersalin juga, rutin pemakanan yang sihat semasa berpantang sangat membantu untuk mencepatkan pemulihan luka bersalin, memberi tenaga dan membantu menurunkan berat badan. Tapi selepas berpantang, jangan pula balas dendam dan makan semahunya. Sekiranya anda menyusukan bayi, jangan pula mengamalkan diet yang ekstrem. Sebaliknya, tukarkan diet harian kepada pemakanan yang lebih sihat supaya bayi mendapat nutrisi yang mencukupi.

tips turunkan berat badan selepas bersalin
Foto Kredit: healthxchange.sg

2. Penyusuan Badan

Menyusu badan memang bagus untuk bayi. Malahan, ia juga baik untuk ibu. Ini kerana, kajian menunjukkan bahawa menyusu badan akan dapat meningkatkan  tahap metabolisme ibu. Hasilnya, lemak-lemak degil di bahagian pinggul, peha dan perut mudah disingkirkan.

Tahukah anda komposisi utama susu ialah air dan protein? Oleh itu banyakkan pengambilan protein dan air untuk menggalakkan penghasilan susu. Selain itu, anda juga boleh berikhtiar dengan makanan tambahan seperti kurma, air longan, dan halba untuk membanyakkan susu badan.

Sekurang-kurangnya, susukan bayi anda secara ekslusif hingga 6 bulan dan jika mampu teruskan lagi sehingga mencecah usia 2 tahun.

Foto Kredit: scmp.com

3. Aktif Bergerak

Walaupun waktu berpantang adalah waktu berehat, namun anda masih boleh bergerak dan melakukan beberapa aktiviti ringan. Cukuplah dengan banyakkan berjalan di dalam rumah atau mendukung bayi sambil mendodoikannya.Pergerakan ini dapat membantu otot-otot kembali kuat dan mengekalkan paras jisim tulang yang sihat.

Tapi jangan lasak sangat pula sampai keluar ber‘shopping’ dalam tempoh berpantang. Lebih-lebih lagi yang beranak melalui pembedahan.

Foto Kredit: shutterstock.com

4. Pakai Bengkung

Memang sejak dari dahulu lagi perempuan-perempuan Melayu mengamalkan pemakaian bengkung secara konsisten supaya dapat menjaga bentuk badan. Dengan pemakaian bengkung yang sesuai, badan secara automatik akan rasa cepat kenyang. Ia juga berfungsi untuk membakar lemak dan membuang lebihan angin dalam badan.

Bagi yang bersalin secara pembedahan adalah disyorkan untuk memakai bengkung moden tanpa perlu mengikat. Jika takut terlanggar bekas luka jahitan, lapikkan dengan tuala wanita bersih sebelum memakai. Walaupun tempoh berpantang sudah habis, anda masih boleh terus memakai bengkung supaya bentuk badan yang langsing dapat dikekalkan.

Foto Kredit: tanamera.com.my

5. Bertungku

Selain mengamalkan makanan berpantang dan berbengkung, bertungku juga patut diamalkan kerana khasiatnya pada ibu lepas bersalin. Haba daripada herba berkhasiat dapat membantu mengeluarkan peluh dan toksin berlebihan dalam badan.

Badan akan terasa lebih segar dan ringan. Luka pembedahan juga lebih mudah sembuh melalui bertungku. Amalkan bertungku selepas mandi pagi dan malam untuk mendapatkan manfaat bertungku sepenuhnya.

Foto Kredit: Harian Metro

6. Banyakkan Minum Air Kosong

Menyusu memang menyebabkan kita rasa cepat haus kerana cecair dalam badan yang keluar. Oleh itu, ibu lepas bersalin digalakkan untuk banyakkan minum air bukan sahaja untuk tujuan menyusu malah ia merupakan cara mudah dan berkesan untuk menyingkirkan toksin dalam badan dalam membantu mengempiskan perut.

Bila anda minum banyak air, perut juga tidak terasa kosong dan membuatkan anda kurang makan. Amalkan minum segelas air kosong sebelum makan supaya tidak terlebih makan.

Foto Kredit: authorityngr.com

7. Dapatkan Rehat Secukupnya

Waktu awal kelahiran memang tidak dapat dinafikan bahawa waktu tidur anda banyak terganggu kerana bayi yang terbangun tengah malam kerana minta disusukan. Rehat yang tidak mencukupi juga membuatkan kadar metabolisme dalam badan menurun. Akibatnya, makin susah nak turunkan berat badan selepas bersalin. Oleh itu, dapatkan rehat secukupnya dalam kesempatan yang ada.

Ibu berpantang boleh memanfaatkan waktu bayi tidur untuk sama-sama tidur sebentar untuk mengembalikan tenaga yang hilang kerana berjaga malam. Waktu tidur yang mencukupi serta pemakanan dan gaya hidup sihat pasti dapat membantu anda mendapatkan berat badan yang diinginkan.

Foto Kredit: popsugar.com

Yang Penting,Elak Stres!

Untuk mendapatkan kembali bentuk badan asal bukanlah perkara yang mudah. Namun, anda perlu bersabar dan jangan cepat berputus asa. Berilah badan anda sedikit masa.

Bayangkan, berat badan anda naik dalam masa 9 hingga 10 bulan sepanjang tempoh bersalin. Jadi, jangan harapkan semua berat badan ini dapat ‘hilang’ dalam masa 1 atau 2 bulan saja, kan?

Kalau masih buntu, apa kata hubungi kami di PantangPlus.com untuk mengetahui cara turunkan berat badan selepas bersalin dengan lebih mendalam.

Apa yang orang lain cari?:

  • tips kurus selepas bersalin
  • cara kurus sihat ibu bersalin caesar
  • cara turun berat lepas bersalin dengan cepat
  • TIPS KEMBALIKAN BENTUK BADAN ASAL SELEPAS BERSALIN

Cara Penyediaan Mandian Herba Bersalin. Biar Segar Dan Berseri!

mandian herba bersalin

“Lepas bersalin ni rasa tak selesa pula badan. Orang kata, mandian herba bersalin bagus untuk kesegaran. Tapi dengar macam leceh nak buat. Apa agaknya bahan-bahannya ya?”

Mandian herba bersalin adalah antara rutin yang diamalkan oleh wanita berpantang sejak turun-temurun, termasuklah dalam masyarakat Melayu. Selain memberi aroma yang harum, ia juga dipercayai mempunyai khasiat tertentu dalam membantu mempercepatkan proses pemulihan ibu bersalin.

Sebenarnya, cara penyediaan mandian herba bersalin ini amat mudah. Suami pun boleh buatkan untuk isteri yang sedang berpantang.

Berikut adalah cara-caranya.

Cara Penyediaan Mandian Herba Bersalin. Biar Segar & Berseri!

Ada banyak ramuan yang digunakan dalam mandian herba bersalin. Ada yang mudah kita jumpa, dan sebahagiannya mungkin agak sukar didapati.

1. Sediakan Bahan

Pada asasnya, bahan-bahan yang boleh digunakan adalah:

  • Daun Kunyit
  • Hirisan Lengkuas & Halia
  • Daun Pandan
  • Serai Wangi
  • Halba
  • Kayu Manis

Seeloknya, kesemua ramuan ini direbus menggunakan periuk tanah.

Jika anda mempunyai kesempatan dan mahu menambahkan lagi kesan dalam mandian herba bersalin ini, boleh juga menggunakan bahan berikut:

  • Daun Inai
  • Daun Mengkudu
  • Daun Kantan
  • Daun Kunyit Hitam
  • Daun Lemuni
  • Daun Lempoyang
  • Halba
  • Manjakani
  • Limau Purut

Masukkan bahan-bahan ini ke dalam sebuah periuk berisi air. Potong / hiriskan sedikit mengikut kesesuaian.

Foto Kredit: youtube.com

2. Rebus

Semua bahan ini kemudiannya direbus seperti biasa sehingga ia menjadi layu. Semasa direbus, satu rumah akan menjadi harum dan wangi.

Secara tak langsung, menjadi terapi juga kepada si ibu yang sedang berpantang.

mandian herba bersalin
Foto Kredit: bamboothaimassage.net

3. Bancuhkan Pati Rebusan Dengan Air Biasa

Air rebusan ini kemudiannya dicampurkan dengan sedikit air biasa sehingga mencapai suhu suam.

Daun-daun dan bahan rebusan jangan terus dibuang. Ia sesuai dibuat menggosok tubuh badan perlahan-lahan.

Foto Kredit: sinarharian.com.my

4. Boleh Juga Disediakan Dalam Bentuk Bunjut

Kalau nak senang, boleh juga ikatkan kesemua bahan ini dalam kain kasa yang dibunjut rapi.

Bunjut ini boleh disimpan dalam peti sejuk dan digunakan semula untuk mandian seterusnya.

Sekali rebus, air daun begini boleh digunakan berulang kali sampailah warna kuning pada air makin menipis. Sesetengah bidan berpendapat ia boleh digunakan lagi untuk 3-7 kali mandi, bergantung kepada berapa banyak daun yang direbus.

Foto Kredit: pinterest.co.uk

5. Amalkan Langkah Keselamatan

Semasa mandi, sebaiknya ibu-ibu duduk di atas bangku yang selesa agar mudah mencapai besen mandian. Dapatkan posisi selesa dan elakkan bercangkung ketika mandi.

Kalau boleh, dapatkan seseorang untuk membantu menyediakan air mandian. Jangan mengangkat besen yang berat dengan sendiri ya.

bertangas selepas bersalin
Foto Kredit: asiaone.com

Kini, Ia Mudah Didapati Dalam Bentuk Paket

Kita cukup bertuah kerana hari ini, set mandian herba bersalin telah banyak dijual di pasaran. Ianya telah dipaketkan agar ibu-ibu dapat membuat persediaan awal dan lebih mudah menyediakannya di rumah. Ibu boleh membelinya dalam bentuk pakej lengkap set berpantang mahupun dalam bentuk paket mandian herba yang berasingan.

Paket bungkusan mandian herba bersalin ini biasanya kelihatan seperti paket uncang atau bunjut yang perlu direbus seperti teh.

Jadi, ibu yang tinggal di bandar tak perlu risau jika anda tidak berkesempatan untuk mendapatkan semua ramuan ini. Terdapat banyak pilihan untuk anda mengamalkan mandian herba bersalin, walaupun hanya berpantang sendiri di rumah.

Boleh Diamalkan Mengikut Keselesaan

Ramai wanita yang mengakui bahawa tubuh akan berasa lebih ‘sedap’ dan segar selepas mengamalkan mandian herba bersalin ini.

Maka, bagi yang berkesempatan, bolehlah mengamalkan mandian ini setiap hari atau sekurang-kurangnya selama 2 minggu selepas bersalin.

Mudah-mudahan, anda juga mendapat khasiat serta manfaatnya!

Apa yang orang lain cari?:

  • mandian herba untuk ibu berpantang
  • air rebusan untuk ibu selepas bersalin
  • Pelis buat sendiri untuk berpantang
  • air mandian herba untuk berpantang
  • bahan untuk mandian herba
  • cara buat mandian herba sendiri
  • herba mandian bersalin tradisional
  • herba untuk mandian selepas bersalin
  • jenis2 bahan untuk bertangas
  • mandian berpantang
  • mandian herba pantang
  • mandian ibu selepas bersalin
  • panduan mandi herba bagi wanita bersalin

5 Tips Uruskan Kerja Rumah Untuk Ibu Yang Berpantang Sendiri

“Boleh ke aku berpantang di rumah sendiri nanti? Rasa leceh pula nak balik kampung. Nanti si kakak pun sekolah, takkan nak ponteng lama-lama pula. Nak ajak mak duduk sini lama-lama, mesti dia tak selesa. Apa agaknya tips berpantang sendiri yang mudah dan praktikal ya?”

Walaupun dulu bakal ibu lebih cenderung untuk bersalin di kampung, namun kini bukan semua boleh membuat keputusan sedemikian. Ada banyak alasan yang menyebabkan seseorang lebih selesa berpantang sendiri. Antaranya adalah kerana faktor kesihatan ibu bapa masing-masing yang kurang memuaskan, ibu bapa mereka masih bekerja atau menjalankan perniagaan, atau pasangan itu sendiri mempunyai anak yang sedang bersekolah. Jadi, mahu tak mahu, terpaksalah membuat keputusan untuk berpantang di rumah sendiri.

Walau apa pun, ibu jangan risau kerana anda sebenarnya mampu menguruskan diri dan keluarga sekalipun hanya berpantang sendiri di rumah.

Mari PantangPlus.com kongsikan beberapa tips berpantang sendiri untuk anda.

5 Tips Berpantang Sendiri Di Rumah

Berikut adalah tips berpantang sendiri serta persediaan untuk anda mengendalikan kerja rumah dengan lebih mudah selepas bersalin nanti.

1. Perancangan Awal

Kalau bercadang nak berpantang sendiri di rumah, anda perlu membuat perancangan awal supaya ia dapat memudahkan perjalanan kerja anda.

Antara rutin yang perlu dirancang adalah memandikan bayi, memasak makanan, mencuci pakaian, dan penjagaan kesihatan diri seperti berurut / berbengkung.

Semua ini perlu dirancang agar seseorang diberi tanggungjawab menguruskannya. Biasanya kerjasama suami amat penting untuk mengambil alih semua tugas ini dalam beberapa minggu terawal. Beritahu awal-awal menu yang perlu dimasak, ajarkan cara menggunakan mesin basuh, menyidai pakaian, melipat baju, dan sebagainya.

Foto Kredit: shutterstock.com

2. Sediakan Checklist Untuk Suami

Buat beberapa hari terawal, mungkin anda boleh membantu suami dengan menyediakan senarai semak untuk perkara-perkara yang boleh dilakukannya.

Dengan cara ini, suami lebih mudah mengatur masa dan membiasakan diri dengan rutin tersebut tanpa perlu disuruh. Tak adalah terlupa nak buat nanti.

Foto Kredit: shutterstock.com

3. Senaraikan Menu Sesuai

Research awal-awal menu yang anda suka dan simpan resepinya dalam satu buku. Nak lagi senang, sediakan stok bahan basah yang boleh dimasak dan simpan dalam freezer untuk sebulan.

Kalau suami anda jenis yang pandai memasak, boleh minta tolong suami. Kalau tak, rasanya tak ada masalah nak masak makanan orang berpantang sebab biasanya cara masakannya sangat ringkas.

Untuk beberapa hari terawal, senaraikan makanan yang anda boleh makan dan suami boleh beli lauk di kedai-kedai makan yang berdekatan.

Sebelum bersalin, ibu boleh juga sediakan stok makanan berpantang contohnya kurma, biskut, serunding halia, atau lauk frozen. Tentu praktikal dan memudahkan.

Foto Kredit: ezrylpark09.blogspot.my

4.  Cari Pembantu Harian / Confinement Lady

Jika suami keberatan atau tak mampu melakukan semua kerja rumah kerana sibuk bekerja, cuba dapatkan perkhidmatan pembantu harian.

Sekarang dah banyak tukang urut / confinement lady yang tawarkan perkhidmatan sebegini, siap ada pakej lagi!

Foto Kredit: utaranews.com

5. Siapkan Emosi & Mental

‘Mood’ wanita ketika berpantang biasanya naik turun macam rollercoaster. Kebanyakan masa, kita sendiri bingung dengan perasaan diri sendiri. Barangkali disebabkan letih, tak cukup tidur, dan menahan kesakitan bersalin, kita mudah marah, tersinggung, dan stres.

Oleh itu, berfikiran positiflah dan yakin bahawa Allah akan mempermudahkan urusan kita. Walaupun dalam keadaan uzur secara syarie, anda sebenarnya masih boleh mengamalkan bacaan ayat-ayat suci, zikir, dan doa untuk memohon kekuatan emosi.

kelebihan mengurut bayi
Foto Kredit: pinsdaddy.com

Tak Mustahil, Anda Boleh Lakukannya!

Walaupun anda seorang supermom dan biasa melakukan kerja-kerja rumah, ambillah masa untuk berehat dan terimalah pertolongan daripada orang sekeliling.

Tetapkan mind set bahawa tak susah berpantang sendiri. Enjoy the moment bersama bayi anda dan gunakanlah tempoh berpantang untuk berehat agar anda cepat pulih dan dapat kembali melakukan rutin harian dengan lebih efisyen.