5 Tips Uruskan Kerja Rumah Untuk Ibu Yang Berpantang Sendiri

“Boleh ke aku berpantang di rumah sendiri nanti? Rasa leceh pula nak balik kampung. Nanti si kakak pun sekolah, takkan nak ponteng lama-lama pula. Nak ajak mak duduk sini lama-lama, mesti dia tak selesa. Apa agaknya tips berpantang sendiri yang mudah dan praktikal ya?”

Walaupun dulu bakal ibu lebih cenderung untuk bersalin di kampung, namun kini bukan semua boleh membuat keputusan sedemikian. Ada banyak alasan yang menyebabkan seseorang lebih selesa berpantang sendiri. Antaranya adalah kerana faktor kesihatan ibu bapa masing-masing yang kurang memuaskan, ibu bapa mereka masih bekerja atau menjalankan perniagaan, atau pasangan itu sendiri mempunyai anak yang sedang bersekolah. Jadi, mahu tak mahu, terpaksalah membuat keputusan untuk berpantang di rumah sendiri.

Walau apa pun, ibu jangan risau kerana anda sebenarnya mampu menguruskan diri dan keluarga sekalipun hanya berpantang sendiri di rumah.

Mari PantangPlus.com kongsikan beberapa tips berpantang sendiri untuk anda.

5 Tips Berpantang Sendiri Di Rumah

Berikut adalah tips berpantang sendiri serta persediaan untuk anda mengendalikan kerja rumah dengan lebih mudah selepas bersalin nanti.

1. Perancangan Awal

Kalau bercadang nak berpantang sendiri di rumah, anda perlu membuat perancangan awal supaya ia dapat memudahkan perjalanan kerja anda.

Antara rutin yang perlu dirancang adalah memandikan bayi, memasak makanan, mencuci pakaian, dan penjagaan kesihatan diri seperti berurut / berbengkung.

Semua ini perlu dirancang agar seseorang diberi tanggungjawab menguruskannya. Biasanya kerjasama suami amat penting untuk mengambil alih semua tugas ini dalam beberapa minggu terawal. Beritahu awal-awal menu yang perlu dimasak, ajarkan cara menggunakan mesin basuh, menyidai pakaian, melipat baju, dan sebagainya.

2. Sediakan Checklist Untuk Suami

Buat beberapa hari terawal, mungkin anda boleh membantu suami dengan menyediakan senarai semak untuk perkara-perkara yang boleh dilakukannya.

Dengan cara ini, suami lebih mudah mengatur masa dan membiasakan diri dengan rutin tersebut tanpa perlu disuruh. Tak adalah terlupa nak buat nanti.

3. Senaraikan Menu Sesuai Antara Tips Berpantang Sendiri

Research awal-awal menu yang anda suka dan simpan resepinya dalam satu buku. Nak lagi senang, sediakan stok bahan basah yang boleh dimasak dan simpan dalam freezer untuk sebulan.

Kalau suami anda jenis yang pandai memasak, boleh minta tolong suami. Kalau tak, rasanya tak ada masalah nak masak makanan orang berpantang sebab biasanya cara masakannya sangat ringkas.

Untuk beberapa hari terawal, senaraikan makanan yang anda boleh makan dan suami boleh beli lauk di kedai-kedai makan yang berdekatan.

Sebelum bersalin, ibu boleh juga sediakan stok makanan berpantang contohnya kurma, biskut, serunding halia, atau lauk frozen. Tentu praktikal dan memudahkan.

4.  Cari Pembantu Harian / Confinement Lady

Jika suami keberatan atau tak mampu melakukan semua kerja rumah kerana sibuk bekerja, cuba dapatkan perkhidmatan pembantu harian.

Sekarang dah banyak tukang urut / confinement lady yang tawarkan perkhidmatan sebegini, siap ada pakej lagi!

5. Siapkan Emosi & Mental Salah Satu Tips Berpantang Sendiri

‘Mood’ wanita ketika berpantang biasanya naik turun macam rollercoaster. Kebanyakan masa, kita sendiri bingung dengan perasaan diri sendiri. Barangkali disebabkan letih, tak cukup tidur, dan menahan kesakitan bersalin, kita mudah marah, tersinggung, dan stres.

Oleh itu, berfikiran positiflah dan yakin bahawa Allah akan mempermudahkan urusan kita. Walaupun dalam keadaan uzur secara syarie, anda sebenarnya masih boleh mengamalkan bacaan ayat-ayat suci, zikir, dan doa untuk memohon kekuatan emosi.

Tak Mustahil, Anda Boleh Lakukannya!

Walaupun anda seorang supermom dan biasa melakukan kerja-kerja rumah, ambillah masa untuk berehat dan terimalah pertolongan daripada orang sekeliling.

Tetapkan mind set bahawa tak susah berpantang sendiri. Enjoy the moment bersama bayi anda dan gunakanlah tempoh berpantang untuk berehat agar anda cepat pulih dan dapat kembali melakukan rutin harian dengan lebih efisyen.

Promosi Hari Malaysia Untuk Pakej Berpantang Anda!
Booking Slot Consultation Kami PERCUMA!
Slot Terhad Untuk 50 Pelanggan & Dapatkan Hadiah Menarik Dari Kami!


4 thoughts on “5 Tips Uruskan Kerja Rumah Untuk Ibu Yang Berpantang Sendiri”

Leave a Comment