7 Tips Atasi Masalah Susu Badan Yang Semakin Berkurang

“Risaunya tengok anak merengek ni. Dahlah susu badan makin kering. Kenapa jadi macam ni? Bagaimana cara banyakkan susu badan dengan cepat?”

Menyusu badan bukanlah perkara yang mudah. Walaupun ada ibu yang pernah menyusukan bayi pertama sebelum ini, kadangkala mereka tetap mengalami masalah kurang susu badan atas faktor-faktor tertentu.

Oleh itu, kami di PantangPlus ingin berkongsikan 7 tips untuk anda tambah susu badan dengan berkesan melalui kaedah semulajadi.

7 Cara Banyakkan Susu Badan Yang Semakin Berkurang

Berikut adalah beberapa cara untuk anda banyakkan susu badan tanpa pengambilan suplemen atau ubat-ubatan.

1. Kenalpasti Stres

Pertamanya, penting untuk anda mengenalpasti stres. Selepas bersalin, seorang wanita akan berhadapan dengan pelbagai cabaran dan ujian untuk memulihkan kesihatan diri dan pada masa yang sama menguruskan bayi serta ada pula yang dah mula membuat kerja rumah.

Jelas sekali, stres adalah antara perkara yang dapat menjadi punca susu badan anda berkurang. Oleh itu, cuba dapatkan sokongan dan bantuan daripada pasangan, saudara-mara, atau pembantu. Ingatlah anda tidak perlu melakukan semuanya dengan sempurna walaupun kini anda sudah bergelar ibu.

2. Kerapkan Menyusu

Semakin kerap anda menyusu, otak akan mendapat isyarat untuk menghasilkan lebih banyak susu untuk bayi. Maka, apabila payudara kerap dikosongkan, lebih banyak susu akan terhasil.

Jadi, jangan biarkan payudara anda terlalu penuh sehingga bengkak kerana ia boleh menyakitkan. Malah, pembengkakan juga boleh menyebabkan demam atau mastitis yang memerlukan pembedahan.

3. Kosongkan Payudara Dengan Pam / Perahan Tangan

Sekiranya anda sudah kembali bekerja dan tidak dapat menyusukan bayi dengan kerap, jangan lupa bahawa ada alternatifnya untuk anda mengosongkan payudara dengan menggunakan pam atau perahan tangan.

Cara banyakkan susu badan adalah dengan mengepam setiap 2-3 jam sekali, terutamanya semasa bayi tiada bersama anda. Kalau terlalu sibuk di tempat kerja, tak perlu mengepam dengan lama. Ambil masa 5 minit untuk mengepam pun boleh, asalkan konsisten. Dengan cara ini, stok susu badan akan sentiasa ‘maintain’.

4. Minum Banyak Air Antara Cara Banyakkan Susu

Seterusnya, cara banyakkan susu badan adalah dengan memastikan kadar hidrasi anda berada pada tahap optimum. Minumlah air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari. Lebih bagus lagi, biasakan meminum segelas air kosong sebelum dan selepas menyusukan bayi.

Elakkan pengambilan minuman berkafein atau soda yang berlebihan. Menurut kajian, sesetengah minuman seperti ini mampu memberi kesan kepada susu badan anda.

5. Semak Pengambilan Ubat

Ada ketika, anda mungkin tidak menyedari bahawa pengambilan sesetengah jenis ubat mahupun suplemen memberi kesan kepada susu badan anda. Jadi, cuba semak semula.

Antara ubat-ubatan yang boleh menjejaskan penghasilan susu badan adalah pil perancang ataupun kaedah perancang yang lain. Walaupun rakan-rakan anda yang memakainya tidak mengalami kesan sampingan, sebenarnya setiap tubuh boleh memberi respon yang berbeza.

6. Urutan Merupakan Cara Banyakkan Susu Yang Efektif

Sekiranya payudara anda terasa bengkak dan susu tidak mahu keluar, cuba lakukan sedikit urutan dan tuamkan dengan kain sejuk atau panas – mengikut keselesaan anda.

Di samping itu, satu lagi tempat yang bagus untuk diurut adalah pada bahagian belakang. Cara ini dipercayai dapat mempertingkatkan penghasilan hormon oksitoksin dan sekaligus memberi let down reflex kepada ibu.

7. Pemakanan Berkhasiat

Selain teknik di atas, jangan lupa satu cara paling penting untuk cara banyakkan susu badan iaitu melalui pemakanan yang seimbang dan berkhasiat. Pastikan anda tidak terlalu berdiet sehingga mengabaikan pengambilan kumpulan makanan tertentu yang diperlukan oleh tubuh.

Selain itu, terdapat pelbagai makanan semulajadi yang terkenal sebagai penggalak susu / milk booster. Antaranya ialah:

  • Kurma
  • Halba
  • Buah longan kering
  • Oat
  • Lobak putih
  • Sayuran hijau

Sentiasalah Berfikiran Positif

Akhir sekali, rehatkan minda dan relaks.

Fikiran positif amat perlu untuk mendapatkan mood dan kesihatan yang baik bagi membolehkan tubuh anda memproduksikan susu badan.

Mudah-mudahan, anda pasti akan dapat melakukannya!

Klik sini untuk dapatkan Tips Cara Banyakkan Susu Badan Melalui Urutan Oksitoksin

pakej-pantang-half-day-14-hari

Promosi 2022 Untuk Pakej Berpantang Anda!
Booking Slot Consultation Kami PERCUMA!
Slot Terhad Untuk 50 Pelanggan & Dapatkan Hadiah Menarik Dari Kami!

Hubungi sekarang!


2 thoughts on “7 Tips Atasi Masalah Susu Badan Yang Semakin Berkurang”

Leave a Comment