• ,

    Cara Penyediaan Mandian Herba Bersalin. Biar Segar Dan Berseri!

    mandian herba bersalin

    “Lepas bersalin ni rasa tak selesa pula badan. Orang kata, mandian herba bersalin bagus untuk kesegaran. Tapi dengar macam leceh nak buat. Apa agaknya bahan-bahannya ya?” Mandian herba bersalin adalah antara rutin yang diamalkan oleh wanita berpantang sejak turun-temurun, termasuklah dalam masyarakat Melayu. Selain memberi aroma yang harum, ia juga dipercayai mempunyai khasiat tertentu dalam […]

  • ,

    5 Tips Uruskan Kerja Rumah Untuk Ibu Yang Berpantang Sendiri

    “Boleh ke aku berpantang di rumah sendiri nanti? Rasa leceh pula nak balik kampung. Nanti si kakak pun sekolah, takkan nak ponteng lama-lama pula. Nak ajak mak duduk sini lama-lama, mesti dia tak selesa. Apa agaknya tips berpantang sendiri yang mudah dan praktikal ya?” Walaupun dulu bakal ibu lebih cenderung untuk bersalin di kampung, namun […]

  • ,

    7 Kepentingan Bertangas Selepas Bersalin. Anak Dara Pun Elok Buat!

    bertangas selepas bersalin

    Sejak berkurun lamanya, amalan bertangas selepas bersalin adalah rutin berpantang dan merupakan antara rahsia wanita Melayu bagi memastikan kesihatan peranakan dan badan. Bertangas ialah teknik seakan mandi wap atau sauna di spa tetapi dengan fokus khusus pada bahagian intim wanita. Kini, amalan ini juga dipraktikkan di serata negara dan lebih dikenali sebagai ‘vaginal steaming’. Walaupun ramuan […]

  • ,

    Cara Banyakkan Susu Badan Melalui Urutan Oksitoksin

    urutan ibu menyusu

    “Macam mana cara banyakkan susu badan ni? Risaunya, dah macam-macam petua aku cuba tapi tak jadi pun. Stres betul….” Oksitoksin adalah hormon yang dibebaskan bagi membantu proses penyusuan badan. Beberapa kajian jurnal mendapati teknik urutan tertentu akan merangsang hormon oksitoksin dan memberi banyak manfaat lain kepada ibu. Ia bukan saja memberi menambah dan melancarkan aliran […]

  • ,

    7 Jenis Makanan Yang Perlu Dielakkan Semasa Dalam Pantang

    “Bosannya asyik makan benda yang sama saja dalam tempoh berpantang. Kenapa banyak sangat pantang larang selepas bersalin ya? Masih relevankah semua pantang-pantang ni?” Tempoh berpantang selepas melahirkan anak dianggap sebagai masa bagi ibu lepas bersalin untuk merawat dan memulihkan tubuh selepas bersalin. Menurut laman web kesihatan MyHealth Malaysia, tiada pembuktian dari segi perubatan mahupun saintifik yang […]

  • ,

    Cara Memandikan Bayi Baru Lahir, Untuk Ibu Bapa Baru

    Tak sabar rasanya menunggu kehadiran cahaya mata dalam keluarga yang baru dibina. Pasti lebih bahagia nanti dengan kehadiran si comel. Pelbagai persiapan sudah dibuat terutamanya dari segi kelengkapan bayi di rumah. Namun, bagaimana pula persiapan kita untuk menguruskan bayi seperti mengurut serta memandikannya? Ikuti beberapa tips dari PantangPlus.com bagi memudahkan cara memandikan bayi baru lahir. […]

  • ,

    7 Sebab Wanita Mesti Berurut Selepas Bersalin. Banyak Kebaikannya!

    urut bersalin

    “Susahnya nak cari tukang urut bersalin dekat area ni. Tapi nanti kalau tak cari cepat, takut Mak marah pulak. Pentingkah sangat ke urut bersalin ni?” Bagi wanita yang pertama kali melahirkan, mungkin belum biasa dengan rutin pemulihan tradisional yang antaranya melibatkan urut bersalin. Sehingga kini, urut bersalin masih diamalkan kerana manfaatnya yang begitu banyak. Sungguhpun […]

  • , ,

    Announcing Your Pregnancy

    When a woman finds out that she is pregnant it becomes difficult to think of something else. This results in the woman being anxious to announce the exciting news with other people specially the partner. There has been a lot of controversy on the best time to make an announcement about pregnancy. While choosing how […]

  • ,

    Cara Buat Tuam Bayi Yang Selamat & Mudah. DIY Saja!

    tuam bayi

    “Mak cakap ‘baby boy’ kena tuam, takut kena angin pasang. Tapi, mana pula aku nak cari tuam bayi ni. Kalau buat sendiri boleh tak?” Dari segi kesihatan, tuaman mempunyai manfaat tertentu dalam membantu melegakan rasa tidak selesa, kesakitan mahupun kecederaaan. Oleh sebab itulah tuam bayi baru lahir sering menjadi amalan turun-temurun hingga ke hari ini. […]

  • ,

    Perlukah Bersengkak? Ini 5 Perkara Wanita Mesti Tahu

    “Rasa tak sedap badan je sejak lepas bersalin ni. Ingat nak pergi berurut. Mak pesan nanti bersengkak sekali. Tapi, urut sengkak tu perlu ke? Macam ‘seram’ pula nak buat.” Lazimnya kita mendengar bahawa urutan sengkak dikaitkan dengan perbuatan ‘menaikkan’ rahim yang jatuh atau rendah. Di zaman moden ini, ada yang melihat amalan bersengkak sebagai tidak […]