• ,

    Segera Ke Hospital Jika Ibu Berpantang Alami 4 Simptom Bahaya Ini!

    Apakah simptom selepas bersalin yang ramai orang tidak sedar? Tidak dinafikan, sebagai seorang ibu, jadual harian anda pasti akan berubah dengan kehadiran insan baru dalam kehidupan anda. Walau bagaimanapun, dalam kesibukan menguruskan diri dan juga bayi selepas bersalin, anda seharusnya tidak mengambil mudah akan isu kesihatan diri sendiri. Simptom selepas bersalin Mungkin ada yang tertanya-tanya, […]

  • ,

    7 Topik Mudah Bercakap Dengan Bayi

    Perkembangan bahasa merupakan perkara yang sangat penting buat kanak-kanak. Bermula dengan hanya membuat bunyi-bunyi tertentu, beralih kepada menyebut perkataaan dan seterusnya membina ayat, ia sebenarnya memerlukan rangsangan daripada ibu bapa serta individu di sekeliling mereka. Menurut Prof. Erika Hoff, seorang Ahli Psikologi Perkembangan di Florida Atlantic University, kanak-kanak tidak dapat belajar apa yang mereka tidak […]

  • ,

    5 Fakta Tentang Bertangas, Amalan Tradisi Yang Banyak Khasiatnya

    bertangas selepas bersalin

    “Berurut dah, mandi lulur pun dah. Segar sikit rasa badan ni. Bidan cakap nanti nak bertangas pula. Bertangas tu apa? Macam mana cara bertangas ni sebenarnya?” Kebanyakan wanita, terutamanya anak muda mungkin tak ramai tahu atau mengamalkan tradisi bertangas. Ia adalah antara amalan yang lebih sinonim dengan wanita selepas bersalin. Sungguhpun tidak begitu popular, tradisi bertangas […]

  • ,

    4 Tips Mengatasi Bayi Meleleh Air Liur dari ‘Occupational Therapist’

    “Kenapa dengan si kecil ni ya, semua barang nak masuk dalam mulut? Lepas tu, meleleh air liur dia, tak berhenti!. Bagaimana cara untuk atasi kedua-dua isu ini ya? Setiap anak adalah berbeza. Mereka berbeza dari pelbagai aspek termasuklah dari segi fizikal, tahap perkembangan, cara belajar, minat dan juga ragam. Antara perkara yang sering menjadi tanda […]

  • ,

    Bolehkah Bayi Mandi Air Sejuk? Kalau Demam Macam Mana?

    “Leceh juga nak siapkan air mandi ni. Nak kena suam elok, kalau tak menjeritlah jawabnya nanti. Bila agaknya boleh bagi bayi mandi air sejuk ya?” Kalau nak ikutkan memanglah lagi senang kalau bayi boleh mandi air paip saja. Tak perlu nak tuang air panas dan adjust suhunya dalam besen. Tapi risau juga kalau-kalau tindakan ini […]

  • ,

    6 Tips Berpantang Selepas Bersalin dari Doktor Perubatan

    Berpantang selepas bersalin

    “Jika tak ikut cara berpantang orang dahulu selepas bersalin nanti, adakah ianya akan menjejaskan kesihatan? Bagaimanakah cara berpantang yang relevan untuk ibu-ibu pada zaman moden ini ya?” Berpantang Selepas Bersalin Buat para ibu yang berada dalam zaman moden ini, isu berpantang selepas bersalin merupakan salah satu isu yang pastinya menimbulkan dilema dalam diri. Sama ada […]

  • ,

    Cara Urut Bayi Selepas Mandi, Biar Mudah Tidur Malam

    cara urutan bayi

    “Letihnya berjaga semalaman sebab baby asyik meragam. Sembelit ke? Kembung ke? Mungkin kena urut sikit agaknya baru selesa. Macam mana cara urutan bayi yang bagus ya?” Pernahkah kita pergi memanjakan diri di spa? Ada juga muzik perlahan, pencahayaan yang malap, aroma yang menenangkan, dan yang paling seronok tentulah urutan yang melegakan badan. Walaupun diurut berjam-jam, […]

  • ,

    Urutan Ini Akan Melegakan Sakit Kepala Tanpa Perlu Makan Panadol

    cara hilangkan sakit kepala

    “Aduhai, berdenyut-denyut rasa kepala ni. Malasnya nak telan ubat… Apa lagi cara hilangkan sakit kepala yang boleh dibuat ya.” Tahukah anda, selain memakan ubat penahan sakit, ada cara hilangkan sakit kepala yang boleh dilakukan dengan cepat dan efektif. Teknik yang dimaksudkan adalah sejenis urutan yang dikenali sebagai acupressure. Menurut sebuah artikel daripada Bright Side, ia […]

  • ,

    11 Makanan Terbaik Untuk Ibu Menyusu, Barulah Susu Badan Berkualiti

    “Banyak sangat pantang lepas bersalin sampai aku tak tahu nak makan apa. Tapi setahu aku, makanan ibu menyusu ni kenalah berkhasiat kan?” Ketika sedang berpantang, ibu bukan sahaja perlu memberi perhatian penuh pada penjagaan bayi, tetapi kesihatan diri juga perlu dititikberatkan. Pemakanan ibu yang sihat dan seimbang perlu dirancang supaya dapat memulihkan kembali tenaga, mengembalikan […]