• ,

    Cara Banyakkan Susu Badan Melalui Urutan Oksitoksin

    urutan ibu menyusu

    “Macam mana cara banyakkan susu badan ni? Risaunya, dah macam-macam petua aku cuba tapi tak jadi pun. Stres betul….” Oksitoksin adalah hormon yang dibebaskan bagi membantu proses penyusuan badan. Beberapa kajian jurnal mendapati teknik urutan tertentu akan merangsang hormon oksitoksin dan memberi banyak manfaat lain kepada ibu. Ia bukan saja memberi menambah dan melancarkan aliran […]

  • ,

    7 Jenis Makanan Yang Perlu Dielakkan Semasa Dalam Pantang

    “Bosannya asyik makan benda yang sama saja dalam tempoh berpantang. Kenapa banyak sangat pantang larang selepas bersalin ya? Masih relevankah semua pantang-pantang ni?” Tempoh berpantang selepas melahirkan anak dianggap sebagai masa bagi ibu lepas bersalin untuk merawat dan memulihkan tubuh selepas bersalin. Menurut laman web kesihatan¬†MyHealth Malaysia, tiada pembuktian dari segi perubatan mahupun saintifik yang […]

  • ,

    Cara Memandikan Bayi Baru Lahir, Untuk Ibu Bapa Baru

    Tak sabar rasanya menunggu kehadiran cahaya mata dalam keluarga yang baru dibina. Pasti lebih bahagia nanti dengan kehadiran si comel. Pelbagai persiapan sudah dibuat terutamanya dari segi kelengkapan bayi di rumah. Namun, bagaimana pula persiapan kita untuk menguruskan bayi seperti mengurut serta memandikannya? Ikuti beberapa tips dari PantangPlus.com bagi memudahkan cara memandikan bayi baru lahir. […]

  • ,

    7 Sebab Wanita Mesti Berurut Selepas Bersalin. Banyak Kebaikannya!

    urut bersalin

    “Susahnya nak cari tukang urut bersalin dekat area ni. Tapi nanti kalau tak cari cepat, takut Mak marah pulak. Pentingkah sangat ke urut bersalin ni?” Bagi wanita yang pertama kali melahirkan, mungkin belum biasa dengan rutin pemulihan tradisional yang antaranya melibatkan urut bersalin. Sehingga kini, urut bersalin masih diamalkan kerana manfaatnya yang begitu banyak. Sungguhpun […]

  • , ,

    Announcing Your Pregnancy

    When a woman finds out that she is pregnant it becomes difficult to think of something else. This results in the woman being anxious to announce the exciting news with other people specially the partner. There has been a lot of controversy on the best time to make an announcement about pregnancy. While choosing how […]

  • ,

    Cara Buat Tuam Bayi Yang Selamat & Mudah. DIY Saja!

    tuam bayi

    “Mak cakap ‘baby boy’ kena tuam, takut kena angin pasang. Tapi, mana pula aku nak cari tuam bayi ni. Kalau buat sendiri boleh tak?” Dari segi kesihatan, tuaman mempunyai manfaat tertentu dalam membantu melegakan rasa tidak selesa, kesakitan mahupun kecederaaan. Oleh sebab itulah tuam bayi baru lahir sering menjadi amalan turun-temurun hingga ke hari ini. […]

  • ,

    Perlukah Bersengkak? Ini 5 Perkara Wanita Mesti Tahu

    “Rasa tak sedap badan je sejak lepas bersalin ni. Ingat nak pergi berurut. Mak pesan nanti bersengkak sekali. Tapi, urut sengkak tu perlu ke? Macam ‘seram’ pula nak buat.” Lazimnya kita mendengar bahawa urutan sengkak dikaitkan dengan perbuatan ‘menaikkan’ rahim yang jatuh atau rendah. Di zaman moden ini, ada yang melihat amalan bersengkak sebagai tidak […]

  • ,

    A Primer on Bradley vs. Lamaze Childbirth Method

    The Bradley method of childbirth was developed in the 1940’s by Dr. Robert A. Bradley, an American Obstetrician. It is based on the philosophy of ‘natural childbirth’ (drug free) and was pioneering in the involvement of fathers during the birthing process. The Lamaze technique was also established in the 1940’s by Dr. Fernand Lamaze, a […]

  • ,

    Bolehkah Berurut Ketika Hamil? Ini 6 Perkara Perlu Tahu

    Mengurut sebagai cara untuk meningkatkan tahap kesihatan, mengurangkan stres serta lenguh-lenguh badan sudah menjadi tradisi sejak turun temurun. Lebih-lebih lagi ketika mengandung, badan mudah terasa lesu dan letih. Sebenarnya, terdapat kajian mendapati mengurut ketika hamil dibolehkan dan memberi kesan baik kepada ibu hamil jika kena pada caranya. Namun begitu, terdapat beberapa perkara yang perlu diambil […]

  • ,

    A New Family Planning Alternative

    Deciding when their family is the right size-or how to make sure it stays that size-is a personal decision that many women may find easier to make in the years to come. For women who have decided that they do not want any more children and feel ready for a permanent form of birth control, […]